ICA Norge og Norgesgruppen - nære konkurrenter?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/218598Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne utredningen er en empirisk undersøkelse av konkurransesituasjonen i
dagligvaremarkedet mellom ICA Norge og Norgesgruppen. Med utgangspunkt i en
spørreundersøkelse utført i to ulike områder i Bergen, Åsane og Nordås, har vi beregnet
diversjonsrater som anvendes i en markedsavgrensning. I utredningen har det blitt lagt vekt
på kritisk tap-analyse for å kunne vurdere lønnsomheten av en symmetrisk eller asymmetrisk
prisøkning. Dette vil indikere hvorvidt en samarbeidsavtale mellom ICA Norge og
Norgesgruppen vil kunne være konkurransebegrensende.
Våre funn indikerer at konkurransesituasjonen mellom ICA Norge og Norgesgruppen
hovedsakelig vil avhenge av lokaliseringen og sammensettingen av butikker innenfor
områdene en ser på. I områder der butikkene til de potensielle samarbeidspartene er
lokalisert i nærheten av hverandre og i lengre avstand fra andre aktører, som på Nordås, vil
samarbeidsavtalen kunne ha en konkurransebegrensende effekt. I områder som i større grad
er preget av konkurranse fra aktører som står utenfor samarbeidsavtalen, som i Åsane, virker
et innkjøps- og distribusjonssamarbeid å ha en mindre konkurransebegrensende effekt.