Kunnskapsdeling i et internasjonalt konsern : en casestudie av YARA
Abstract
Kunnskap og kunnskapsdeling blir av mange betegnet som meget viktig for å oppnå konkurransefortrinn i dagens bedriftsverden. Derfor har jeg i denne oppgaven valgt å studere kunnskap, og da nærmere bestemt forskjeller i intern kunnskapsdeling og hva som skaper disse forskjellene.
Jeg har her sett på kunnskapsdeling internt i Yara, med utgangspunkt i industrial- og oppstrømsegmentet, og sammenligner den interne kunnskapsdelingen i disse segmentene og kunnskapsdelingen mellom disse to. Det teoretiske rammeverket jeg har benyttet meg av dreier seg i hovedsak om sosial kapital, kultur og struktur. Jeg har funnet at det eksisterer store forskjeller mellom den interne kunnskapsdelingen i hvert av de to segmentene, og den tverrsegmentlige kunnskapsdelingen i selskapet. Disse forskjellene kan i stor grad forklares av forskjeller i den sosiale kapitalen og kulturen til segmentene, som varierer i stor grad. Slik samsvarer denne oppgaven med tidligere forskning og teorien som benyttes.