• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersøkelse av lokalisering for bilforhandlere

Dvergsdal, Njål
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masterthesis.pdf (2.211Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/222617
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne

oppgaven

gjør

en

nærmere

undersøkelse

av

hvordan

bilforhandleres

lokalisering

påvirker

bilkunders

valg

av

ny

bil.

Det

er

gjort

en

del

studier

som

ser

på

bilkunders

kjøpsatferd,

men

de

fokuserer

mer

på

hvordan

bilens

egenskaper

påvirker

valg

av

bil.

Hensikten

med

denne

utredningen

er

imidlertid

å

få

en

forståelse

for

om

forhandlers

lokalisering

og

eksponering

har

noen

betydning

for

hvilke

merker

som

vurderes

når

kunden

skal

kjøpe

ny

bil.

Howard

og

Sheth

bidro

i

1969

til

begrepet

evoked

set

som

beskriver

et

avgrenset

antall

merker

som

konsumenten

vurderer

nøye

før

kjøp.

En

ny

bil

er

en

stor

investering.

Med

utgangspunkt

i

tradisjonell

konsumentatferdsteori

vil

man

da

anta

at

konsumenten

bruker

en

del

tid

på

informasjonssøking.

Derfor

har

jeg

valgt

å

fokusere

på

hvordan

informasjonssøking

påvirker

konsumentens

evoked

set.

Lokaliseringens

tradisjonelle

funksjon

var

å

gjøre

kundene

oppmerksom

på

merket.

Det

betyr

at

lokalisering

kunne

være

en

innledning

av

konsumentens

informasjonssøk.

I

denne

utredningen

undersøker

jeg

om

forhandleren

og

hans

lokalisering

fortsatt

påvirker

konsumentens

informasjonssøking,

og

dermed

valg

av

bil.

Hovedfunnet

i

utredningen

er

at

lokalisering

har

svært

liten

eller

ingen

betydning

for

bilkundenes

valg

av

ny

bil.

Jeg

finner

også

en

klar

forskjell

i

hvordan

bilkundene

setter

sammen

sitt

evoked

set

basert

på

om

de

har

erfaring

med

merket

de

har

kjøpt,

eller

om

de

bytter

til

et

nytt

merke

eller

segment.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit