En undersøkelse av lokalisering for bilforhandlere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/222617Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne
oppgaven
gjør
en
nærmere
undersøkelse
av
hvordan
bilforhandleres
lokalisering
påvirker
bilkunders
valg
av
ny
bil.
Det
er
gjort
en
del
studier
som
ser
på
bilkunders
kjøpsatferd,
men
de
fokuserer
mer
på
hvordan
bilens
egenskaper
påvirker
valg
av
bil.
Hensikten
med
denne
utredningen
er
imidlertid
å
få
en
forståelse
for
om
forhandlers
lokalisering
og
eksponering
har
noen
betydning
for
hvilke
merker
som
vurderes
når
kunden
skal
kjøpe
ny
bil.
Howard
og
Sheth
bidro
i
1969
til
begrepet
evoked
set
som
beskriver
et
avgrenset
antall
merker
som
konsumenten
vurderer
nøye
før
kjøp.
En
ny
bil
er
en
stor
investering.
Med
utgangspunkt
i
tradisjonell
konsumentatferdsteori
vil
man
da
anta
at
konsumenten
bruker
en
del
tid
på
informasjonssøking.
Derfor
har
jeg
valgt
å
fokusere
på
hvordan
informasjonssøking
påvirker
konsumentens
evoked
set.
Lokaliseringens
tradisjonelle
funksjon
var
å
gjøre
kundene
oppmerksom
på
merket.
Det
betyr
at
lokalisering
kunne
være
en
innledning
av
konsumentens
informasjonssøk.
I
denne
utredningen
undersøker
jeg
om
forhandleren
og
hans
lokalisering
fortsatt
påvirker
konsumentens
informasjonssøking,
og
dermed
valg
av
bil.
Hovedfunnet
i
utredningen
er
at
lokalisering
har
svært
liten
eller
ingen
betydning
for
bilkundenes
valg
av
ny
bil.
Jeg
finner
også
en
klar
forskjell
i
hvordan
bilkundene
setter
sammen
sitt
evoked
set
basert
på
om
de
har
erfaring
med
merket
de
har
kjøpt,
eller
om
de
bytter
til
et
nytt
merke
eller
segment.