Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøed, Charlotte Aasen
dc.contributor.authorSkaug, Benedicte Watvedt
dc.date.accessioned2014-10-01T13:15:33Z
dc.date.available2014-10-01T13:15:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/222671
dc.description.abstractFor 15 år siden var bussnæringen i Norge i all hovedsak regulert gjennom tradisjonelle forhandlingskontrakter mellom fylkeskommunene og private eller offentlige operatører. I dag er majoriteten av bussnæringen konkurranseutsatt gjennom anbud, der operatørene konkurrerer om produksjonsrett. Overgangen fra tradisjonelle metoder til konkurranseutsetting er en trend ved forvaltningen av den lokale kollektivtrafikken som har funnet sted i mange land omkring i Europa og verden ellers. Varierende, men hovedsakelige positive erfaringer knyttet til anbud fører til at det er grunn til å anta at konkurranseutsetting av lokal kollektivtrafikk er kommet for å bli. I den anledning synes det relevant å stille spørsmål ved de rammene som ligger til grunn for anbudsutsettingen. Denne utredningen undersøker hvilke faktorer som er kostnadsdrivende for anbudspriser i den norske bussnæringen, og kombinerer en kvantitativ og kvalitativ forskningstilnærming. Statistikk fra samtlige anbudsutlysninger i perioden 2010 til 2014 har blitt samlet inn fra fylkeskommunene og koblet sammen med tidligere innhentet statistikk. Videre er det gjennomført intervjuer med et utvalg sentrale operatørselskaper for å få en oversikt over potensielle kostnadsdrivere i bransjen. De statistiske analysene er hovedsakelig basert på multippel regresjon. Avslutningsvis betraktes utviklingen i anbudspriser over tid ved hjelp av en hedonisk attributtmodell, der prisutviklingen er justert for egenskaper ved anbudene. Blant hovedkonklusjonene i denne utredningen finner vi at tidligere antagelser om en stabilisering av antall tilbydere i anbudskonkurransene ikke har funnet sted, da det observeres en gjennomsnittlig nedgang på én tilbyder over perioden som er analysert her. Et redusert antall tilbydere koblet sammen med funn som viser at færre tilbydere fører til økt anbudspris kan gi grunn til bekymring vedrørende videre opprettholdelse av sunn konkurranse i markedet. Videre finner vi at både lang kontraktstid, et ensidig opsjonselement og høy grad av anbuds- og/eller fylkesspesifikke materiellkrav er kostnadsdrivende og kan virke konkurransehemmende. Sett i lys av en hedonisk prismodell ser vi at det har funnet sted en faktisk økning i anbudspriser over tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleHvilke faktorer påvirker anbudspriser i norsk bussnæring? : en empirisk analyse av kostnadsdriverenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.description.localcodenhhmas


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel