Påminner om handlekurv som dynamisk retargeting
Abstract
Det flyttes stadig større andeler av markedsbudsjetter fra trykte til digitale medier. Flere
aktører etablerer seg på internett, og konkurransen om nettbrukernes oppmerksomhet blir
tøffere. En økning av annonsekostnader og ending av adferdsmønsteret til forbrukeren
medfører at nettbutikker må ha en hurtig reaksjonsevne for å tilpasse seg markedets
kontinuerlige forandring. Med økte annonseringskostnader må nettbutikkene i tillegg bli
flinkere til å omgjøre trafikk på nettsiden til gjennomførte handler. Den som ikke følger med
på utviklingen kan risikere å bli utkonkurrert, mens aktører med effektiv annonsering kan
oppleve en betydelig vekst.
Med bakgrunn i en felles interesse for å utnytte annonseringspotensialet på nett, har vi
rettet fokus mot annonsering ved bruk av dynamisk retargeting. Dynamisk retargeting
innebærer at en forbruker blir eksponert for reklame som tar utgangspunkt i
vedkommendes tidligere søkehistorikk, og er en relativt ny annonseringsform. Det er per i
dag forsket lite på dynamisk retargeting, som skaper en usikkerhet blant markedsførere om
hvor effektivt den fungerer. I tillegg er markedsførere skeptiske til dynamisk retargeting, da
uhensiktsmessig bruk kan skape reaktans hos forbrukeren.
I denne utredningen ser vi på effektene ved bruk av dynamisk retargeting, der vi
gjennomfører et eksperiment hvor vi sender ut påminnelser om handlekurv til
nestenkjøpere. Med nestenkjøpere menes besøkende som har lagt varer i handlekurven,
men forlatt siden uten å foreta et kjøp. Vi sammenligner denne formen for dynamisk
retargeting med generisk retargeting, for å danne oss et bilde av hvor godt disse to formene
presterer i forhold til hverandre. Vi tar utgangspunkt i tidligere forskning som sier at en
forbruker responderer bedre på dynamisk retargeting dersom vedkommende har kommet
langt i kjøpsprosessen. Dette blir bekreftet i vårt eksperiment, der vi ser at dynamisk
retargeting gir vesentlig høyere lønnsomhet enn generisk retargeting i tilfeller der
nestenkjøperen har forlatt handlekurven. Vi ser også at graden av reaktans som gjelder for
dynamisk retargeting er lav. Et annet spennende funn er at nestenkjøperen anser
påminneren om handlekurv som nyttig.
Vi mener at denne masteroppgaven ser på et nytt og unikt aspekt ved dynamisk retargeting,
som det per i dag er forsket lite på. En utnyttelse av de mulighetene som ligger internt i et
selskap kan bidra til billigere og mer intuitiv bruk av dynamisk retargeting, og bør følgelig
være til stor interesse blant markedsførere.