SmartCart AS : en studie av hvordan digital markedsføring i dagligvarehandelen påvirker forbrukernes kjøpsatferd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/222856Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med bedriften SmartCart AS, og bakgrunnen for at
vi valgte å samarbeide med dem er at de har utviklet et digitalt markedsføringsprodukt som
skal lanseres i dagligvarehandelen i Norge. Det norske dagligvaremarkedet har en
konsentrasjon av markedsmakt som sees på som den sterkeste i Europa, og som forbrukere
styres kjøpsatferden vår i stor grad av kjedenes markedsføring og hylleplassering. Ved å
implementere digital markedsføring i dagligvarehandelen, vil forbrukerne kunne tilegne seg
informasjon om sine valgmuligheter før en kjøpsbeslutning fattes. Med utgangspunkt i
kjøpsatferdsteori søker denne studien å øke forståelsen av hvordan forbrukere påvirkes i
kjøpsøyeblikket, gjennom å fokusere på digital markedsføring i nærheten av
kjøpsøyeblikket. Vi har derfor valgt å arbeide ut ifra problemstillingen:
“Hvordan påvirker digital markedsføring forbrukernes kjøpsatferd i kjøpsøyeblikket?”
I teorikapittelet tar vi for oss teori som omhandler kjøpsatferd og kjøpsprosessen. Mer
spesifikt, presenterer vi de avgjørende faktorene som bestemmer kjøpsbeslutningen, Evoked
Set, samt relasjoner og merkelojalitet. Deretter introduserer vi begrepet markedsføring og
studerer det i forhold til kjøpsøyeblikket (på engelsk: Point Of Purchase (POP)) med spesielt
fokus på digital markedsføring. Disse teoriene danner grunnlaget for hypoteseutformingen,
og anvendes i analysen som er gjort i oppgaven.
Vi har i denne studien benyttet oss av en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ
undersøkelsesmetode. Vi har utarbeidet et strukturert spørreskjema hvor 261 respondenter
deltok i undersøkelsen. I tillegg gjennomførte vi et eksperiment hvor vi delte utvalget inn i
en kontroll- og eksperimentgruppe med 8 respondenter i hver gruppe. Eksperimentene ble
gjennomført i dagligvarebutikken REMA 1000 i løpet av perioden mars – april 2014.
Hensikten med eksperimentet var å observere respondentenes kjøpsatferd i butikk.
Svarene fra spørreundersøkelsen ble operasjonalisert i Excel og testet i statistikkprogrammet
SPSS, hvor vi gjennomførte faktor-, korrelasjon- og regresjonsanalyser. Funnene fra
observasjonene ble kategorisert og strukturert i eget dokument etter at eksperimentet var
gjennomført. Resultatene fra spørreundersøkelsen og eksperimentene presenteres i
resultatkapittelet, før vi drøfter dem med utgangspunkt i teori i diskusjonskapittelet.
3
Hovedfunnene våre avdekker at digital markedsføring har positiv effekt på forbrukernes
kjøpsatferd, og at denne effekten økes dersom digitale skjermer integreres med en reklameog
tilbudsfunksjon. Vi fant også at forbrukernes kjøpsatferd i størst grad ble påvirket av
markedsføringen i de tilfeller hvor det var en kombinasjon av digital markedsføring som
streamet reklamefilm tett opp mot kjøpsøyeblikket, i tillegg til analog markedsføring i form
av plakater som reklamerte for tilbud og kvantumsrabatter. For dagligvarehandelen vil slike
markedsføringsverktøy være av verdi i form av å generere økt omsetning, da digitale
markedsføringsverktøy ifølge Sorensen (2009) fører til at kundene både handler raskere og
kjøper flere varer.