Møt-konkurransen-klausul : en kilde til høyere priser?
Abstract
Denne studentrapporten er en kartlegging og analyse av møt-konkurransen-klausuler (MKK). Hovedfokuset er rette mot å tilby en rapport som illustrerer de potensielle effektene av en MKK, og vise virkningene fra klausulene i bransjen service og vedlikehold av bil. Dette ved å beskrive klausulenes egenskaper, og ved å avdekke i hvilken grad klausulene har påvirket prisutviklingen.
Etter en omfattende teoretisk gjennomgang foretas det både en kvalitativ casestudie og en kvantitativ tidsserieanalyse. Hensikten er å analysere henholdsvis motivet bak 19 identifiserte klausuler, og prisutviklingen i næringsgruppene reservedeler/tilbehør og vedlikehold/reparasjon på verksted.
Den empiriske analysen ser på to forhold som kan gi støtte til motivet om koordinert adferd. Først om klausulenes egenskaper reduserer insentivet til å konkurrere på pris, og deretter om klausulene kollektivt styrker potensialet for stilltiende samarbeid. Resultatene viser klausulene sammenfaller med motivet om koordinert adferd i form av stilltiende samarbeid, men at klausulene ikke har egenskaper som gjør dem egnet til å fremme høyere priser. Resultatene fra den kvantitative analysen av prisutviklingen gjenspeiler i stor grad klausulenes egenskaper. Det er vist at det var en reduksjon i vekstraten til prisutviklingen i første halvdel av 2009, når kun fire av bilmerkene hadde introdusert sine klausuler. Når andelen klausuler økte i bransjen ble det ikke observert nye brudd, og prisutviklingen har hold seg stabil frem til desember 2013.
Det konkluderes med at klausulene antakeligvis kan ha bidratt til å dempe konkurransen i ettermarkedet for bil, men at den stabile prisveksten også kan være knyttet til andre konkurransebegrensende virkemidler fra merkeverkstedene.