• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ananlyse av det norske sluttbrukermarkedet for kraft : kraftleverandører drar fordel av lite prisbevisste strømkunder

Stokkan, Preben
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis120.pdf (1.331Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223271
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med masterutredningen har vært å analysere strømavtalene som de norske kraftleverandørene tilbyr private kunder.

Data som analysen er bygget på er hovedsakelig innhentet fra Konkurransetilsynet, Statistisk sentralbyrå (SSB), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og kraftleverandørenes nettsider.

Dette er et marked der avtalene varierer veldig, både med tanke på pris og avtalevilkår. En gjennomsnittlig strømkunde betaler mye mer for strømmen enn hva den koster på engrosmarkedet. Dette har sammenheng med at en stor andel strømkunder ikke er prisbevisste. Godt over halvparten av norske kunder har avtaler tilknyttet spotprisen. Jeg finner at spotprisavtalene som ikke er med i kraftprisoversikten og som da er uten meldeplikt, generelt sett er mye dyrere enn de med meldeplikt. Disse avtalene er dyrere i form av høyere påslag og veide spotpriser. I dag er under halvparten av alle strømavtaler med i kraftprisoversikten til konkurransetilsynet. Dette gjør det vanskelig for kundene å sammenligne avtalene i sluttbrukermarkedet. Også en stor andel kunder har avtaletypen variabel pris. Denne avtaletypen har historisk sett vært dyrere enn spotprisavtalene og blir brukt til å utnytte passive kunder som aldri har byttet strømavtale.

De fleste leverandørene tilbyr flere forskjellige avtaler med stor variasjon i pris. Gjennom prisdiskriminering, avtaler uten meldeplikt og villedende markedsføring klarer leverandørene å dra fordel av lite prisbevisste kunder.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit