Ananlyse av det norske sluttbrukermarkedet for kraft : kraftleverandører drar fordel av lite prisbevisste strømkunder
Abstract
Formålet med masterutredningen har vært å analysere strømavtalene som de norske kraftleverandørene tilbyr private kunder.
Data som analysen er bygget på er hovedsakelig innhentet fra Konkurransetilsynet, Statistisk sentralbyrå (SSB), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og kraftleverandørenes nettsider.
Dette er et marked der avtalene varierer veldig, både med tanke på pris og avtalevilkår. En gjennomsnittlig strømkunde betaler mye mer for strømmen enn hva den koster på engrosmarkedet. Dette har sammenheng med at en stor andel strømkunder ikke er prisbevisste. Godt over halvparten av norske kunder har avtaler tilknyttet spotprisen. Jeg finner at spotprisavtalene som ikke er med i kraftprisoversikten og som da er uten meldeplikt, generelt sett er mye dyrere enn de med meldeplikt. Disse avtalene er dyrere i form av høyere påslag og veide spotpriser. I dag er under halvparten av alle strømavtaler med i kraftprisoversikten til konkurransetilsynet. Dette gjør det vanskelig for kundene å sammenligne avtalene i sluttbrukermarkedet. Også en stor andel kunder har avtaletypen variabel pris. Denne avtaletypen har historisk sett vært dyrere enn spotprisavtalene og blir brukt til å utnytte passive kunder som aldri har byttet strømavtale.
De fleste leverandørene tilbyr flere forskjellige avtaler med stor variasjon i pris. Gjennom prisdiskriminering, avtaler uten meldeplikt og villedende markedsføring klarer leverandørene å dra fordel av lite prisbevisste kunder.