Markedsreaksjoner ved annonsering av topplederbytter : En event-studie av det norske aksjemarkedet i perioden 2001-2012
Abstract
Vi gjennomfører en event-studie som undersøker annonseringseffekter av topplederavganger i norske selskap i perioden 2001 til og med 2012. Dette gjøres ved å måle den unormale avkastningen ved annonsering topplederavganger. Deretter gjennomføres en regresjonsanalyse for å prøve å avdekke hvilke forhold som påvirker den unormale avkastningen.
På bakgrunn av 3068 børsmeldinger har vi laget et datasett bestående av 277 observasjoner. Datasettet beskriver både omstendighetene rundt lederbytte og selskapene der byttene skjer. Det er benyttet et hendelsesvindu på tre dager rundt annonseringen av topplederbyttet.
Det observeres en signifikant negativ avkastning for lederbytter generelt. Kryss-seksjonell analyse viser en signifikant negativ unormal avkastning for tvungne avganger og en negativ sammenheng mellom selskapsstørrelse og unormal avkastning. Resultatene kan indikere at et lederbytte blir tolket som et signal på at selskaper presterer dårlig.