dc.description.abstract | Ved å undersøke eierskifter i et stort utvalg norske selskap over en periode på åtte år, fra
2001 til 2008, har vi forsøkt å avdekke i hvilken grad alder er en drivende faktor for
majoritetseieres salgsadferd. Nærmere bestemt har vi testet den allment aksepterte hypotesen
om at det er større sannsynlighet for eierskifte dersom hovedaksjonær er i nærheten av
pensjonsalder. Oss kjent har det ikke tidligere vært utført liknende studier på det norske
markedet. Ved å benytte en variant av logistisk regresjon for paneldata, kalt General
Estimating Equations, fant vi at alder signifikant påvirker en majoritetseiers beslutning om
eierskifte. Vi fant at sannsynligheten ikke er lineær som først antatt, men at den har to
topper. Sannsynligheten for eierskifte er størst i aldersgruppen 21-40 år, og synker deretter
frem til majoritetseier nærmer seg pensjonsalder. Etter dette øker sannsynligheten igjen.
Videre viste resultatene at karakteristika ved eier og selskapet påvirker alders effekt på
eierskifte. Vi fant at sannsynligheten for eierskifte øker med alderen til eiere av store
bedrifter, samt at alders effekt på sannsynligheten for eierskifte er større for ulønnsomme
bedrifter. Funnene tyder også på at alders effekt på eierskifte er større for menn enn kvinner,
og at det er større sannsynlighet for eierskifte av eldre bedrifter enn for yngre. | nb_NO |