Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForos, Øystein
dc.contributor.authorBråthen, Silje Scheie
dc.contributor.authorWaaler, Ingrid Kristine
dc.date.accessioned2016-03-29T11:30:58Z
dc.date.available2016-03-29T11:30:58Z
dc.date.issued2016-03-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2382820
dc.description.abstractDet har eksistert et prismønster i det norske drivstoffmarkedet i over ti år. På bakgrunn av dette har vårt hovedfokus i denne oppgaven vært forbrukernes kunnskapsnivå og prisbevissthet rundt prismønsteret. I den sammenheng er det naturlig å bekrefte at prismønsteret fortsatt eksisterer. Det har vi gjort ved å foreta en prisinnsamling over en periode på åtte uker, og ringt alle bensinstasjonene i Oslo to mandager og to torsdager på formiddagen og ettermiddagen. Vi fant at pumpeprisene ble satt opp til et nivå nær veiledende priser på mandager og torsdager, og ikke bare på mandager som tidligere. Mellom disse dagene ble prisene gradvis redusert. Drivstoffprisene følger dermed et syklisk mønster. Vi har utført en spørreundersøkelse for å undersøke kunnskapsnivået og prisbevisstheten rundt prismønsteret i drivstoffmarkedet. Funnene våre tyder på at forbrukerne har tilegnet seg mer kunnskap om prismønsteret, og blitt mer prisbevisste de siste ti årene. Dette støttes av Konkurransetilsynet (2014), som finner at det har vært en betydelig økning i salgsvolumet på søndag ettermiddag og mandag formiddag. Våre funn tyder imidlertid på at forbrukerne ikke utnytter prismønsteret optimalt. Dette ser man også fra Konkurransetilsynet (2014) sin rapport, der de har funnet at salgsvolumet kun i liten grad har flyttet seg bort fra tidspunkter med relativt sett høyere priser. I et miljø der forbrukerne er priselastiske, kan velferdsgevinster oppnås ved å gjøre forbrukerne mer oppmerksomme på syklusene. Det australske konkurransetilsynet har iverksatt flere tiltak for å bedre informasjonen om prissykluser. Disse ser ut til å ha god effekt. I Norge kan Konkurransetilsynet, media og selskapene selv bidra med økt forståelse og kunnskap, slik at flere forbrukere kan dra nytte av prissyklusen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleForbrukere i drivstoffmarkedet : hvordan er forbrukernes kunnskapsnivå og prisbevissthet rundt prismønsteret i det norske drivstoffmarkedet?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel