Effektive team : kognitiv motivasjon og maksimerings betydning for hvordan team arbeider og presterer
Abstract
I denne masterutredningen utforskes betydningen individers vilje til å ikke gi seg og til å
bruke sin kognitive kapasitet har for teams prosesser og prestasjoner. Omtrent halvparten av
alle team mislykkes, og de står i større grad overfor komplekse og krevende oppgaver. I slike
oppgaver, hvor det er uklart hvordan man skal gå frem for å løse oppgaven, forventer vi at
egenskaper som utstrakt tankevirksomhet, vilje til å ikke gi seg og vilje til å bruke den
kognitive kapasiteten man har er viktige. Slike egenskaper beskriver kognitiv motivasjon og
maksimering, to individuelle egenskaper som har vært lite utforsket i teamsammenheng.
Ettersom disse egenskapene blir stadig viktigere når team står overfor komplekse og
krevende oppgaver, vil vi i denne utredningen utforske hvordan kognitiv motivasjon og
maksimering er relatert til teamprosesser og teamprestasjoner. Vi har utført en kvantitativ
studie, hvor vi har analysert deler av et datasett som er samlet inn i forbindelse med en studie
av team ved Norges Handelshøyskole våren 2015.
Vi har i vår utredning funnet støtte for at kognitiv motivasjon og maksimering på ulike måter
er relatert til teamprestasjoner. Mens vi har funnet støtte for at kognitiv motivasjon er
positivt direkte relatert til teamprestasjoner, har vi funnet at maksimering er positivt
indirekte relatert til teamprestasjoner gjennom teamprosessene samarbeid og engasjement.
Vi har også funnet støtte for at maksimering er positivt direkte relatert til teamprosessene
samarbeid, kommunikasjon og engasjement. Funnene som er gjort i denne
masterutredningen tydeliggjør viktigheten av å sette sammen team basert på kunnskap om de
enkelte teammedlemmenes egenskaper.
Vi konkluderer med at både kognitiv motivasjon og maksimering er viktig for hvordan
teamene presterer, og at maksimering også har betydning for hvordan teamprosessene
fungerer.