Hvilken effekt har provisjonslønn på motivasjonen til de ansatte i frisørbransjen?
Abstract
Masteroppgaven har sett på hvilken effekt provisjonslønn har på motivasjonen til de ansatte i
frisørbransjen. Det ble levert ut et spørreskjema med 16 spørsmål som frisører ved ulike
salonger i Bergen har besvart. Spørreundersøkelsen spurte frisørene om deres holdninger til
prestasjonslønn, multitasking, vridningseffekter, og motivasjon. Spørsmålene ble utformet
basert på prinsipal-agent modellen og motivasjonsteori.
I frisørbransjen i dag benyttes det i stor grad prestasjonslønn, og den vanligste formen er en
kombinasjon av fastlønn og provisjon. De prestasjonsmålene som brukes for å beregne de
ansattes provisjonslønn baseres først og fremst på individuelle prestasjoner. Lønnsordningen
som benyttes ser ut til å være et godt system som inkluderer flere gode prestasjonsmål.
Provisjon har en motiverende effekt og bidrar til å øke frisørenes innsats. I tillegg til
provisjonen ser ikke-pengemessige belønninger og motivasjonstiltak ut til å være velegnede
verktøy for å øke motivasjonen ytterligere. Lønnssystemet fører likevel med seg noen
konsekvenser. Mange av frisørene svarte at de er enige i at provisjonen fører til høyere
konkurranse og at de vrir oppmerksomheten sin mot de oppgavene som inngår i
prestasjonsmålet. Det ser ut til at provisjon motiverer de ansatte og får de til å yte høyere
innsats, noe som vil være gunstig fra arbeidsgivers perspektiv. Resultatene viser også at
mange av frisørene er fornøyde og vil foretrekke en slik lønnsordning.