dc.description.abstract | I denne masterutredningen har vi skapt forståelse for hva prosessledelse er blant norske
toppledere. Det grunnleggende for studien har vært å forstå ledernes egne tanker om
prosessledelse. For å kartlegge dette har vi gjennomført dybdeintervjuer av seks toppledere i
ett norsk selskap. Vi har benyttet “sensemaking” perspektivet for å fremme en dypere
forståelse for den organisatoriske og sosiale konteksten bak ledernes utsagn.
Studien avdekker at toppledere har en sentral rolle i utøvelse av prosessledelse. Rollen er
viktig for å utøve kontroll, og sikre at man unngår nedprioriteringer av virksomhetens
prosesser. Lederne er samstemte om at kontroll oppnås gjennom å plassere prosesseierskapet
på toppledernivå. De uttrykker forsiktighet rundt delegering av ansvar, og det skaper
usikkerhet om hvilken rolle medarbeidere har i utviklingen av prosessorienterte
virksomheter.
Lederne uttrykker at prosessledelse gir muligheter for norske selskap, og vektlegger spesielt
økt kundeorientering og dynamisk tilpasningsevne til omgivelsene. Vi har studert ledere som
er engasjert og motivert for å utøve prosessledelse, til tross for det gir de inntrykk av at de
ikke kan forestille seg en organisering hvor man utelukkende fokuserer på prosessene. De
uttrykker at det er naturlig med en form for matriseorganisering når man skal utøve
prosessledelse. Lederne har svært begrenset forståelse for hvordan informasjonsteknologi
kan nyttiggjøres i prosessledelse, og beskrivelsene de har begrenser seg til utnyttelse av
system for kvalitetsstyring.
Vi finner at ledernes beskrivelser på mange områder sammenfaller med den etablerte
litteraturen om prosessledelse, og at norske toppledere har kjennskap til sentrale deler av
fagområdet. Det indikerer at prosessledelse kan få en sentral rolle i videreutviklingen av
norske selskap.
Vi foreslår gjennomføring av liknende studier i flere norske selskap for å få innsikt i hva et
bredere utvalg toppledere tenker om prosessledelse. Videre foreslår vi at forskningen går
dypere inn i medarbeideres opplevelser knyttet til det å arbeide i en prosessorientert
virksomhet. | nb_NO |