Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaarbøe, Katarina
dc.contributor.authorBarmoen, Simen
dc.contributor.authorRamm, Knut Fredrik Jahre
dc.date.accessioned2016-03-30T11:20:21Z
dc.date.available2016-03-30T11:20:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383079
dc.descriptionSupervisor: Katarina Kaarbøe.
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å utforske styrings- og belønningssystemets innvirkning på motivasjonen til ansatte i organisasjoner ved å besvare følgende problemstilling: «Hvilken innvirkning har styrings- og belønningssystemet på opplevelsen av motivasjon?» Koblingen mellom styrings- og belønningssystemet, og videre systemenes innvirkning på motivasjon, har blitt utforsket gjennom en komparativ studie av de to bank- og forsikringsselskapene Gjensidige og Storebrand. Mangel på motivasjon er en utfordring i mange organisasjoner, og det er derfor viktig med kunnskap om hvordan man utvikler systemer som legger til rette for motiverte ansatte. Tidligere studier har ofte sett på styringsog belønningssystemet som to separate elementer. Denne oppgaven vil fokusere på samspillet mellom styrings- og belønningssystemet for å skape et nyansert bilde av hvordan systemene innvirker på motivasjon. Selskapene som utforskes i vår oppgave, benytter forskjellige belønningssystemer, noe som gir et spennende grunnlag for en komparativ analyse. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med ansatte på ulike nivåer i selskapene for å utforske nyanser og gå i dybden i hvert selskap. Oppgaven har avdekket at det er et betydelig samspill mellom styrings- og belønningssystemet, og at disse systemene dermed burde betraktes som en helhet. Våre funn viser at individuell bonus oppleves som motiverende. Vi ser dette i lys av en lokal prestasjonskultur hvor det er lov å være god. Videre finner vi at gruppebonus har liten innflytelse på motivasjon i begge selskaper. Dette synes å være fordi ansatte ikke opplever en reell påvirkningskraft, og at gruppebonusen blir lite kommunisert. Til slutt finner vi at god kundekontakt og kompetanse innen finansiell rådgivning oppleves som motiverende uavhengig av styrings- og belønningssystemets utforming.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleBelønning og motivasjon i et styringsmessig perspektiv : en komparativ studie av to selskaper innen bank- og forsikringsbransjennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel