Kundelønnsomhetsanalyser - lønner det seg? : en kvantitativ studie av norske foretak
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383147Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Denne utredningen ser på sammenhengen mellom kundelønnsomhetsanalyser og
foretaksprestasjoner. Utredningen finner at beslutninger tatt på bakgrunn av
kundelønnsomhetsinformasjon har en positiv påvirkning på foretaksprestasjonene. Bruk av
kundelønnsomhetsanalyser har derimot ingen effekt når det samtidig blir sett på
beslutninger. Videre ser det ut til at jo mer detaljert og reliabel kundelønnsomhetsmetoden
er, jo bedre er påvirkningen på foretaksprestasjonene. Det blir også avdekket at de tre
fremtidsrettede kundelønnsomhetsmetodene som blir omtalt i akademia, i praksis blir
opplevd som én enkelt metode. Denne metoden har både et fremtidsrettet fokus, samtidig
som den tar hensyn til historisk lønnsomhetsinformasjon.