• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sportsmarkedet - et flersidig marked: et teoretisk rammeverk for prising i sportsmarkedet

Heggernes, Andreas Ervik; Wiborg, Espen Bakken
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (749.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2383395
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Vi anvender teori på flersidige marked for å lage et teoretisk rammeverk for prising innenfor sport, noe som er lite utbredt i sportslitteraturen. Der mye tidligere litteratur behandler mediesiden av markedet som substitutt for det å se kampen på stadion, ser vi på det som en side av sportsmarkedet. Ved å inkludere mediemarkedet i vår modell får man et bedre forklaringsgrunnlag for optimal prissetting opp mot annonse- og supportermarkedet. Vi kommer frem til at mediemarkedet kan være med på å forklare graden av balanse i konkurransen i en liga med to klubber, én stor og én liten. Så lenge mediemarkedet ikke er for stort, vil økte eksternaliteter mellom markedene føre til økt balanse i konkurransen.

Vi analyserer implikasjoner ved ulik organisering av salget av TV-rettigheter. Vi ser på forskjellen mellom et desentralisert salg og et sentralisert, der pris fra mediemarkedet er eksogent gitt, og hvordan dette påvirker hvor balansert konkurransen er i en liga. Ved sentralisert salg vil man ta høyere pris fra supportere slik at færre går på kamp, og lavere priser fra annonsørene. Man kan oppnå en økt balanse i konkurransen, forutsatt at fordelingen av inntekter struktureres for å ivareta incentivene til å investere i talent for den lille klubben. Dette gjør imidlertid at de største klubbene får lavere konkurransekvalitet, og gjøre at de totale inntektene til ligaen synker.

Ved hjelp av simulering kommer vi frem til at man bør sette lavere billettpriser, og kanskje til og med negative priser. Dette for å tiltrekke seg flere supportere på kamp slik at man kan hente ut mer profitt fra annonsemarkedet. I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig å selge mer TV-rettigheter til lavere pris av samme grunn. Til slutt ser vi på hvordan våre resultater kan forklare tendenser i europeisk fotball, og vi kommer med anbefalinger for videre utvikling.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit