Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStensaker, Inger G.
dc.contributor.authorRuud, Matz
dc.date.accessioned2016-04-04T07:48:32Z
dc.date.available2016-04-04T07:48:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383656
dc.description.abstractDenne utredningen tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i konfliktfylte endringsprosesser? Gjennom et dokumentstudie av konflikten som utspant seg mellom ledelsen og de ansatte i Statoil høsten 2010 er analysen gjennomført med diskursteori som rammeverk. Utredningen illustrerer at de ulike gruppene i en organisasjon kjemper for hegemoni innen diskursene som oppstår i den offentlige kommunikasjonen i media. Videre viser utredningen at denne kommunikasjonen kompliseres når det oppstår ett eller flere tolkningsledd mellom partene. Diskursene som partene trekker på varierer avhengig av faktorer som beslutningsmyndighet og om parten er i en forsvars- eller angrepsposisjon. Et viktig språklig virkemiddel er bruken av metaforer og bruken av dette og andre språklige virkemidler er størst blant parten med lav beslutningsmyndighet. Denne parten vil også ha størst insentiver for å endre kommunikasjonskanal(er) for kompensere for sin manglende utøvende makt. Et sentralt funn i oppgaven er at organisert og koordinert kommunikasjon øker evnen til påvirkning under konflikter i endringsprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleFusjonen av Statoil og Hydro sin olje- og gassvirksomhet: hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i konfliktfylte endringsprosesser?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel