dc.description.abstract | Denne masterutredningen utforsker om bransjeforhold kan forklare avkastningen til
momentumstrategier på Oslo Børs i perioden 1996-2015. Momentumstrategier tar sikte på å
unytte at aksjer vil trende i samme retning over en lengre periode. Dermed vil man kjøpe aksjer
som har hatt en relativ høy avkastning, og shortselge aksjer som har hatt en relativ lav
avkasting over en gitt periode. Analysen utforsker kilden til to typer momentumstrategier. Den
individuelle strategien er konstruert ut fra pristrendene til enkeltaksjer, og bransjestrategien
innebærer at man kjøper aksjer tilknyttet bransjer med positiv utvikling og shortselger aksjer
tilknyttet bransjer med negativ utvikling.
Vi finner at meravkastningen til den individuelle strategien er drevet av store og små aksjer.
Store aksjer er aksjer tilknyttet selskaper med høy markedsverdi og små aksjer tilknyttet
selskaper med lav markedsverdi. De store aksjene gir størst gevinst ved de aksjene som har
hatt en relativ høy avkastning. De små aksjene gir størst gevinst ved de aksjene som har hatt
en relativ lav avkastning.
Bransjestrategien er drevet av en kortsiktig «lead-lag» effekt på 1 måned, hvor vi finner
indikasjoner på at de største selskapene i en bransje har en ledende effekt på avkastningen til
de mindre selskapene.
Vi finner at begge momentumstrategiene på Oslo Børs er lønnsomme. Den individuelle
strategien gir en signifikant månedlig meravkastning på 1,45 %, mens bransjestrategien gir en
signifikant månedlig meravkastning på 1,00 %. Ved å risikojustere for CAPM finner vi at
differansen i avkastningen kommer av at den individuelle strategien påtar seg større
systematisk risiko.
Etter å ha bransjejustert avkastningen til den individuelle strategien finner vi at bransjeforhold
ikke er den ledende driveren til meravkastningen. Vi finner derimot indikasjoner på at de
sykliske forholdene i økonomien har større effekt på momentumstrategier. Aksjer i de sykliske
sektorene, energi og teknologi, utøver høyest avkastning ved en momentumstrategi.
Ved å utforske hvilke drivere som ligger bak momentumstrategiene tilføyer denne utredningen
ny litteratur mot et lite utforsket området i det norske markedet. | nb_NO |