Valg: en velsignelse eller forbannelse?: effekten av fondsguide på salg av investeringsfond
Abstract
I takt med et stadig økende spekter av mulige produkt- og tjenestevarianter vokser også vår
frihet til å velge blant de ulike alternativer. Denne eksplosjonen av nye produkter er ment å gi
oss muligheten til å velge akkurat det alternativet som passer våre preferanser best. Men klarer
vi faktisk å velge når alternativene blir mange? Målet med denne oppgaven er todelt. Først å
undersøke hvilke innvirkninger bruk av et valgforenklingsverktøy, som reduserer alternativer
basert på kundepreferanser, har på salg og kundetilfredshet. Sekundert å undersøke om bruk av
et valgforenklingsverktøy påvirker eventuelle effekter kognitiv utmattelse har i en valgprosess.
Som svar på vårt første mål fant vi at bruk av et valgforenklingsverktøy fører til at kunden i
større grad opplever å ha gjort et rett valg. Denne effekten ser vi i kombinasjon med økt salg.
Som svar på vårt andre mål har vi gjort et spennende funn. Vi fant at kognitiv utmattelse
reduserer kundens tilfredshet ved valg, men at bruk av et valgforenklingsverktøy utligner den
negative effekten. Til slutt fant vi at personlighetstrekket selvkontroll modererer effekten
kognitiv utmattelse har på kundetilfredshet ved valg. Vi er overbeviste om at våre funn, i
kombinasjon med videre forskning, vil være nyttig for virksomheter som selger varer og/eller
tjenester i tiden fremover.