• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En analyse av dagligvaremarkedet i etterkant av Coop sitt oppkjøp av ICA : en kvantitativ undersøkelse av to lokale markeder

Barth, Lone; Sørvald, Tine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (2.721Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403402
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne masterutredningen har det blitt gjennomført spørreundersøkelser av kunder i dagligvarebutikker for å kartlegge konkurransen i to lokale dagligvaremarkeder i etterkant av Coop sitt oppkjøp av ICA. I områdene Bønes og Nordås ble det gjennomført avhjelpende tiltak for å avbøte konkurransebegrensningen oppkjøpet kunne føre til. I disse områdene innebar tiltakene at Bunnpris fikk kjøpe opp to tidligere Rimi-butikker. Spørreundersøkelsen ble derfor gjennomført på en Coop-butikk og en Bunnpris-butikk i hvert av de to områdene. For å få en indikasjon på hvordan konkurransen er i de to områdene, samt om Bunnpris er å anse som en reell konkurrent til Coop, har vi beregnet diversjonsrater og gjennomført en kritisk tap analyse. Dette vil i tillegg gi en indikasjon på hvorvidt de avhjelpende tiltakene var nødvendige.

Vi finner at den viktigste faktoren for valg av butikk er beliggenhet. På Bønes ser det ut til at det ikke var skadelig for konkurransen at Bunnpris kom inn på markedet. Coop fremkommer også som et fullgodt alternativ til å ta over tidligere Rimi Bønes, og det kan dermed være tilfellet at avhjelpende tiltak ikke var nødvendig i dette området. På Nordås er to Coop-butikker kandidater til å gjennomføre lønnsomme prisøkninger, og siden butikkene har samme eier kan en lønnsom prisøkning allerede ha funnet sted. Det kunne derfor vært mindre skadelig for konkurransen dersom Bunnpris fikk ta over den ene av disse butikkene. Videre indikerer våre funn at det er lite konkurranse mellom Coop og Bunnpris i de to områdene, og Bunnpris er ikke å anse som en reell konkurrent til Coop. Bunnpris kan imidlertid vokse gjennom å ta markedsandeler fra paraplykjedene og dermed bli en reell konkurrent i fremtiden.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit