dc.description.abstract | Formålet med utredningen er å øke forståelsen for lønnsomhetsforskjeller i optikerbransjen,
med spesielt fokus på Interoptik og Specsavers. Interoptik og Specsavers er valgt på bakgrunn
av deres forskjellige strategier, samt tilgang til intervjuobjekter sentralt i virksomhetene. Vi
sammenligner regnskapstall, konkurransestrategier, konkurranseforhold, lønnsomhetsvariasjoner
og lønnsomhetsdrivere mellom Interoptik og Specsavers, samt mot bransjen.
Vårt bransjeutvalg består av samtlige optikere i Norge som tilbyr synsundersøkelser. Enkelte
optikere er imidlertid utelatt da de i tillegg til å tilby optikertjenester tilbyr tjenester som for
eksempel urmaker- og gullsmedtjenester. Utredningen bygger på kvantitative og kvalitative
data. De kvantitative dataene er innhentet gjennom resultatregnskap. De kvalitative dataene er
innhentet gjennom intervjuer med sentrale nøkkelpersoner i Interoptik og Specsavers, og
gjennom annen offentlig informasjon.
Lønnsomheten i optikerbransjen måler vi gjennom nøkkeltallene egenkapitalrentabilitet,
driftsmargin, varekostnader i andel av driftsinntekter, lønnskostnader i andel av driftsinntekter
og andre driftskostnader i andel av driftsinntekter. Nøkkeltallene indikerer at det er store
forskjeller i lønnsomhet i bransjen. Det er svært varierende hvilke nøkkeltall optikerkjedene
presterer best på. Konkurransestrategier og andre forklaringsfaktorer til lønnsomhet inkluderes
for å avdekke variasjonene i lønnsomhet. Her trekkes spesielt stordriftsfordeler, de ansattes
kompetanse, kundefokus og produktsortiment frem som viktige forklaringsfaktorer. | nb_NO |