Bildelerne i Norge : en studie om norske bildelere: hvem er de og hva driver dem?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403770Utgivelsesdato
2016-09-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen har vært å undersøke hva som karakteriserer bildelerne i
Norge og hva som driver deres tilfredshet med bildeling. Med denne utredningen ønsker vi å
bidra med innsikt og forståelse av tilbudssiden i delingsøkonomien. Det er tilsynelatende ingen
studier som har forsket på tilbudssiden, og med tanke på at det er delere om skaper tilbudet i
delingsøkonomien, anser vi det som svært verdifullt å få mer kunnskap om dem som deler.
Utredningen har tatt utgangspunkt i tidligere studiers funn om at økonomiske, sosiale og
bærekraftige motiver har betydning for deltakelse i delingsøkonomien. Ved å kombinere denne
innsikten med teori om verdier og holdninger søkte vi å forstå hva som driver deleres tilfredshet
med bildeling. Analysen er basert på datamateriale fra en spørreundersøkelse sendt ut til
bildelere i samarbeid med bildelingsselskapene Carma Carpool Bergen og GoMore Norge. Vi
har benyttet deskriptiv statistikk og gjennomført regresjons, mediering- og
modereringsanalyser for å finne ut hva som karakteriserer bildelere og hva som driver deres
tilfredshet med bildeling.
Våre resultater indikerer at bildelere i Norge er overrepresentert av relativt voksne menn med
høy utdanning og inntekt. Det observeres en trend om at bildelere enten er passive eller aktive
brukere, og at mange av dem har erfaring fra andre delingsøkonomiske tjenester. I tillegg finner
vi at verdier og holdninger hos bildelere har effekt på deres opplevde tilfredshet. Vi finner at
sosiale holdninger har direkte effekt på opplevd tilfredshet, mens økonomiske og bærekraftige
holdninger kun er gjeldende for tilfredshet gjennom indirekte koblinger, drevet av henholdsvis
økonomiske og bærekraftige verdier. Funn om sammenhenger mellom verdier og tilfredshet
antyder at bildeling appellerer til ulike mennesker, som på bakgrunn av sine verdier og
holdninger, har ulike forutsetninger for å bli tilfreds