dc.description.abstract | Norsk økonomi står i dag ved et vendepunkt. Produktivitetsveksten i Norge har avtatt de siste
ti årene, den økonomiske veksten har sakket av og arbeidsledigheten er økende. Økt
internasjonal konkurranse, arbeidsinnvandring og teknologisk utvikling skaper behov for å
finne nye måter å organisere arbeidet på. Endringene har ført til økende interesse for å forbedre
organisatoriske prosesser for derigjennom å oppnå økt effektivitet, redusert ressursbruk og
kostnadsbesparelser. Prosessledelse kan i denne forbindelse være et avgjørende virkemiddel for
suksess. Tidligere forskning finner flere fordeler med å være prosessorientert. Likevel er det
mange bedrifter som ikke klarer å hente ut gevinstene med prosessledelse, og mange har
problemer med å få prosesseierrollen til å fungere optimalt. Videre foreligger det lite forskning
på prosesseierrollen, spesielt i en norsk kontekst. Formålet med denne studien har derfor vært
å komme frem til hvilke suksessfaktorer norske prosesseiere mener er kritiske for å kunne
lykkes i sin rolle.
Vi har benyttet delphi-metoden og ett ekspertpanel bestående av 18 utøvende prosesseiere fra
norske bedrifter. Ekspertene har bidratt gjennom tre ulike faser: idémyldring, reduksjon og
rangering. Idémyldringsfasen resulterte i 61 suksessfaktorer, fordelt på ti ulike grupper. I
reduksjonsfasen ble antall suksessfaktorer redusert til 12, og deretter ble suksessfaktorene
rangert av ekspertene. Rangeringen resulterte i følgende seks kritiske suksessfaktorer:
1. Prosesseier må ha aktiv støtte og tillit fra ledelsen
2. Prosesseier må ha helhetsforståelse for prosessen
3. Ansvar og myndighet knyttet til en prosess må være beskrevet
4. Prosessmedarbeiderne må involveres i prosessutviklingen
5. Prosesseier må sørge for kontinuerlig evaluering og forbedring av prosessen
6. Prosessen må være dokumentert og prosessbeskrivelsen må være lett tilgjengelig
Resultatet samsvarer med det litteraturen fremhever som avgjørende for at prosesseier skal
kunne lykkes i sin rolle. De seks kritiske suksessfaktorene utgjør forhold som må fungere på
bedriftsnivå, og fremstår som generiske uavhengig av bedrift og bransje. Det er likevel flere
forhold som er avgjørende for å lykkes med prosesseierrollen, men disse vil i stor grad være
kontekstspesifikke og følgelig variere mellom bedrifter, prosesser og prosesseiere. | nb_NO |