Internasjonalisering av Milla Says : valg av marked, inngangsstrategi og finansiering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2407198Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Verden i dag er global, og internasjonalisering har blitt mer utbredt. Dette kan være fordi
globalisering både tvinger og tilrettelegger for internasjonalisering av bedrifter. I denne
utredningen undersøker vi hvordan gründerbedriften Milla Says bør foreta en ekspansjon til
utlandet, og det er tre stadier vi vektlegger i dette arbeidet, nemlig valg av marked,
inngangsstrategi og finansiering.
Vi starter med å vurdere om Milla Says er en vare eller tjeneste, hvilke motiver og triggere som
ligger til grunn for internasjonaliseringen og om bedriften fremstår som en Born Global.
Deretter benyttes utvalgte teoretiske rammeverk til å identifisere det mest attraktive markedet,
og resten av analysen fokuserer på dette landet. Videre studeres ulike inngangsstrategier for å
kunne anbefale det mest optimale alternativet for Milla Says, før vi undersøker hvordan
internasjonaliseringen bør finansieres. Sistnevnte gjøres ved å vurdere ekspanderingens
lønnsomhet, samt beregne bedriftens kapitalbehov og foreslå aktuelle finansieringskilder.
På bakgrunn av utvalgte teorier kommer vi frem til at Milla Says er en tjeneste og en Born
Global, og at en ekspandering til utlandet fremstår som svært fornuftig. Ved å innhente relevant
informasjon om hvert enkelt land finner vi ut at Nederland og USA vil være de mest attraktive,
og flere analyser indikerer at USA egner seg best for Milla Says av disse to. Når bedriften skal
ekspandere til det amerikanske markedet vil vi anbefale at forskjellige inngangsstrategier
kombineres. Bedriften bør starte med en salgsrepresentant i hjemlandet, og deretter benytte
salgsrepresentanter i utlandet. Videre kan det være hensiktsmessig med et salgskontor i USA,
og samtidig danne en strategisk allianse eller joint venture dersom bedriften finner en passende
samarbeidspartner. I neste fase benyttes et resultatbudsjett og lønnsomhetsvurderingsmetoder,
hvor vi konstaterer at Milla Says går med overskudd i 2020. Internasjonaliseringen ser ut til å
være lønnsom på sikt, men det foreligger mange usikkerhetsmomenter. I tillegg må bedriften
dekke et relativt stort kapitalbehov før ekspanderingen kan settes i gang, og ved å vurdere ulike
finansieringskilder finner vi ut at de mest aktuelle er egne midler og overskudd, diverse tilskudd
og støtteordninger, samt investorer med et ønske om å investere i en sosial bedrift som Milla
Says.