Økonomisk sjokk og respons : en casestudie av hvordan oljeservicebedriften CCB ble påvirket av og responderte på oljeprissjokket våren 2014
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432147Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med denne masterutredningen har vært å studere hvordan oljeservicebedriften
Coast Center Base AS (CCB) har blitt påvirket av og respondert på oljeprisfallet som
inntraff våren 2014. Studien tar for seg hvordan effekter av det økonomiske sjokket påvirket
CCB. Vi har studert egenskaper ved CCB og bransjen før oljeprissjokket som var avgjørende
for hvordan CCB ble påvirket. Videre har vi studert selskapets responser og motivasjonen
for valgene. Disse har vi sett i sammenheng med effektene av oljeprissjokket, samt
egenskapene ved CCB og bransjen før prisen falt.
Vår utredning tar utgangspunkt i teori om strategi og investeringer under økonomiske sjokk.
Utredningen er en kvalitativ casestudie med eksplorerende forskningsdesign.
Masterutredningens empiriske grunnlag er basert på datainnsamling fra semistrukturerte
dybdeintervjuer med ti sentrale beslutningstakere i CCB. Resultatene fra datainnsamlingen
presenteres i et forretningscase. Caset, som er en beskrivelse av en realistisk
forretningssituasjon, forteller historien om CCB fra den økonomiske oppgangsperioden før
oljeprisen falt frem til siste halvdel av 2016. Caset vil kunne benyttes i
undervisningssammenheng i kurs for økonomistudenter på ulike nivåer.
Studien konkluderer med at CCB har blitt sterkt påvirket av oljeprisfallet våren 2014. Det
kraftige etterspørselsfallet og økt usikkerhet førte til en utfordrende situasjon for selskapet.
CCBs solide finansielle reserver, samt tilgang til ekstern kapital, bidro imidlertid til at
selskapet hadde handlingsrom til å foreta strategiske investeringer. Investeringene i FoU økte
grunnet redusert alternativkostnad på arbeidskraft med ledig kapasitet, samt et ønske om
kompetanseutvidelse. Humankapitalinvesteringene ble kraftig redusert. CCB foretok
reallokeringer av ansatte til andre områder, men svært mange ble oppsagt. Dette grunnet for
høy alternativkostnad på finansiell kapital og forventing om langvarig nedgang.
Investeringer i aksjer i selskaper økte. CCB kjøpte opp oljeserviceselskaper som følge av
forventning om høy avkastning på dem. CCB valgte å redusere investeringene i varige
driftsmidler, fordi ledig kapasitet reduserte insentivene til å investere. Samlet sett har CCB
vist både vilje og evne til omstilling. Selskapets solide finansielle posisjon, endringsvilje og
grunnlag for strategisk reposisjonering har gjort at CCB har prestert godt i etterkant av
sjokket og er rustet for fremtiden.