• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vimpelcom-sakens påvirkning på Telenors merkevare : en studie av effektene ved en merkevarekrise

Horjen, Henrik Wiedswang; Eikanger, Jonas Aaberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (10.67Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432157
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Denne utredningen studerer hvilken effekt Vimpelcom-saken har hatt på Telenors merkevare.

Analyseperioden strekker seg fra 15. november 2014 til 5. juni 2016, og er inndelt i fem

delperioder med rot i sakens hendelsesforløp.

For å måle endringer i Telenors merkeverdi har vi benyttet tre metoder. Først avdekket vi

merkeassosiasjoner hos respondenter ved et nullpunkt. Gjennom måleperioden utarbeidet vi

en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse basert på medienes dekning av saken, samtidig

som vi studerte aksjeverdien til Telenor opp mot aktuelle nyhetshendelser ved et eventstudie.

Måleperioden ble avsluttet ved gjennomføring av en ny assosiasjonsundersøkelse for å

kartlegge eventuelle endringer. Som en supplement utførte vi i tillegg dybdeintervju med

relevant fagpersonell for å opparbeide oss dypere innsikt og forståelse for sakens anliggende.

Vårt studie viser at Telenors merkeverdi er redusert i løpet av analyseperioden. I

innholdsanalysen kommer det frem at mediedekningen Telenor har vært utsatt for har vært

sterk målt i både volum og negativitet. Kritikerne i saken uttaler seg oftere enn hva Telenor

selv gjør, hvilket bidrar til å forklare hvorfor 71 prosent av de 5 558 artiklene i perioden kan

karakteriseres som negative. Funnene fra eventstudiet poengterer videre at kun et fåtall av de

utvalgte hendelser viser en signifikant sammenheng med Telenors aksjeverdi. Det er likevel

bemerkelsesverdig at Telenors aksjekursutvikling forverres over toårsperioden. I samme

periode ser vi at assosiasjonene tilknyttet Telenor endrer seg i negativ retning. Dette indikeres

ved at ufordelaktige assosiasjonsgrupperinger har festet seg ved merkevaren. Vi vil derfor

argumentere for at den partielle effekten av hver artikkel er liten, men det er summen av de

negative artiklene som svekker merkevaren Telenor.

Selskapets mangelfulle informasjonshåndtering og Stortingets Kontroll- og

konstitusjonskomite sin misforståtte rolle er sentrale faktorer som i sum bidrar til å skape

vedvarende negativ mediedekning. Den totale skaden på merkevaren mellom interessentene

virker å være splittet. Forbrukeren verdsetter produktenes funksjonelle egenskaper, som god

dekning, i større grad enn selskapets forretningsmessige anseelse, og endrer dermed i liten

grad kjøpsatferd. Derimot er krisen mer alvorlig for Telenors vedkommende i form av en

skadet relasjon til investorer, myndigheter, eier og ikke minst Vimpelcom. I sum vil vi derfor

argumentere for at krisen har satt Telenors merkevare tilbake i form av redusert finansiell

fordel, skadet omdømme og svekket relasjon til flere av selskapets nøkkelinteressenter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit