dc.description.abstract | Kultursamarbeid gjennom sponsing og event-markedsføring er økende, men forskningen på
feltet er begrenset. Vi ønsker at denne utredningen skal bidra til å utvide forskningsfeltet om
event-markedsføring og sponsing via kulturarrangementer. Samtidig som vi ønsker at den skal
legge et grunnlag for videre forskning innen samarbeid mellom næringsliv og kulturliv.
I denne studien utforsker vi hvorvidt og hvordan valg av relasjonstype mellom bedrift og
kulturarrangement (bedrift som tradisjonell sponsor, integrert sponsor eller vertskap) samt
aktiveringsgrad (lav aktiveringsgrad og høy aktiveringsgrad) påvirker hvordan konsumenter
evaluerer bedrift og arrangement. Relasjonstype omhandler relasjonen bedriften har til
kulturarrangementet. Aktiveringsgrad omhandler hvordan bedrifter kan kommunisere og
markedsføre denne relasjonen. De to første forskningsspørsmålene handler om hvordan
henholdsvis relasjonstype og aktiveringsgrad påvirker konsumenters evaluering av bedrift og
arrangement og hvordan konsumenten prosesserer denne evalueringen. Det tredje
forskningsspørsmålet har som formål å utforske interaksjonseffekter mellom relasjonstype og
aktiveringsgrad på konsumenters evaluering av bedrift og arrangement.
Seks hypoteser ble testet ved å gjennomføre et eksperiment. Respondentene ble utsatt for én
av seks manipulasjoner som bestod av kombinasjoner av de tre relasjonstypene og de to
aktiveringsgradene.
Funnene indikerer at bedrifter som ønsker å markedsføre seg i relasjon til kulturarrangementer
bør være sponsor fremfor vertskap og videre analyse indikerer at studenter og de i arbeid
oppfatter bedrift som vertskap ulikt. Høy aktiveringsgrad evalueres best av konsumentene
sammenlignet med lav aktiveringsgrad. Funnene viser videre at oppfattet ressursbruk,
samsvar, altruisme og tillit har medierende effekter på forholdet mellom aktiveringsgrad og
konsumentens evaluering av bedrift og arrangement, mens det for relasjonstype kun er
oppfattet ressursbruk som har medierende effekt.
Resultatene er av teoretisk interesse fordi de bidrar til å utvide felt innen forskningslitteraturen
hvor det eksisterer lite forskning fra før. Resultatene gir dermed ny innsikt for forskere og gir
grunnlag for videre forskning på et relativt uutforsket felt. Videre er resultatene av praktisk
interesse ettersom de gir retningslinjer for hvordan bedrifter og kulturorganisasjoner bør inngå
samarbeid. | nb_NO |