Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Lasse B.
dc.contributor.advisorKnudsen, Eirik S.
dc.contributor.authorBoge, Hanne
dc.contributor.authorHübert, Mathea Grønseth
dc.date.accessioned2017-02-27T12:07:41Z
dc.date.available2017-02-27T12:07:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432176
dc.description.abstractHensikten med denne masterutredningen har vært å analysere hvordan Posten ble rammet av, og responderte på det teknologiske sjokket som inntraff ved årtusenskiftet. Utredningen inngår som et delprosjekt for S T O P, som forsker på prestasjonsforskjeller mellom bedrifter. Vi har ønsket å avdekke hva som lå til grunn for Postens beslutninger og endringer, som fulgte i perioden etter kjernevirksomheten ble truet av sjokket. Direkte og indirekte responderte Posten i all hovedsak med to store og omfattende endringsprosesser, samt flere mindre. Posten reposisjonerte seg innen markedet for salgs- og ekspedisjonstjenester, og sparte med det flere milliarder kroner i kostnader. Samtidig som Posten gjennomgikk denne omstruktureringen av kjernevirksomheten, startet selskapet en omfattende ekspansjonsprosess innenfor logistikksegmentet i Norden. Inntektene til Posten generert fra logistikksegmentet vokste med omlag 350% i de syv årene som fulgte etter sjokket inntraff. Posten tok fatt på endringsprosessene på 2000-tallet ved å fokusere på selskapets styrker. Underveis har de lyttet til tilbakemeldinger fra omgivelsene, og endret sine strategier der etter. Posten har hele veien hatt klare og tydelige rutiner for endring og oppfølging av ansatte, samtidig som konsernet har bygget et helt unikt forhold mellom de ansatte og ledelsen i selskapet. Gjennom fokus på de overnevnte faktorer, har Posten klart å gjennomføre en av de mest omfattende omstillings- og nedbemanningsprosessene i norsk næringsliv, noen sinne. Med utgangspunkt i teori om ressurser, aktiviteter, teknologiske sjokk og endring har vi forsøkt å forstå hva som forklarer og rasjonaliserer Postens respons på det teknologiske sjokket. Basert på studien vi har gjort, har vi bygget et forretningscase, som forhåpentligvis skal kunne brukes i undervisningssammenheng senere. Caset er bygget basert på et virkelig eksempel, og vår intensjon er at det åpner for anvendelse av fagteori og dypere innsikt i et tema som er like aktuelt idag, som det var den gang da dette skjedde.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleEffekter og valg av respons ved teknologiske sjokk : en studie om hvordan Posten Norge AS ble rammet av, og responderte da brevvolumene begynte å avta ved årtusenskiftetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel