Smarte strømmålere og Big Data : en eksplorativ casestudie av hvordan digitalisering, med innføringen av smarte strømmålere og Big Data-analyse, endrer beslutningsprosesser i norske nettselskap
Abstract
Temaet for utredningen er digitalisering av norske nettselskap med innføringen av smarte
strømmålere og Big Data. Problemstillingen for utredningen er hvordan Big Data-analyse
nyttes i nettselskapers beslutningsprosesser. Formålet med denne studien er å skape
forståelse rundt hvordan digitaliseringen av kraftbransjen endrer hvorledes beslutninger blir
tatt gjennom tilgang av data fra smarte strømmålere og Big Data-analyse. Årsaken til at vi
ønsker å skape forståelse rundt dette temaet er at innføringen av smarte strømmålere er i
gang og skal fullføres innen 2019.
For å undersøke nettselskapenes beslutningsprosesser tar vi utgangspunkt i Simon (1977) sitt
rammeverk for beslutningsprosesser. Digitalisering er et paraplybegrep som dekker over en
mengde teknologiske utviklinger. I vår utredning bruker vi begrepet digitalisering når vi
refererer til Internet of Things, smarte strømmålere og Big Data. Utredningen har et
eksplorativt design og er en casestudie av ett nettselskap. Vi presenterer en kvalitativ studie
hvor empiriske data er hentet gjennom fem intervjuer.
Vi har identifisert tre effekter knyttet til digitalisering som vi mener påvirker nettselskapers
beslutningsprosesser. Vi mener at innføringen av smarte strømmålere og bruk av Big Dataanalyser
kan føre til at nettselskapene får:
1. økt tilgang på informasjon om strømnettet,
2. økt informasjonskvalitet og
3. en desentralisering av beslutningsmyndigheten.
Vi mener at nevnte effekter kan føre til at beslutningstakerne i nettselskapene tar mer
optimale beslutninger i henhold til de mål som nettselskapene har. Disse tre effektene mener
vi kan føre til at man oppnår forbedret økonomisk styring i nettselskapene gjennom bedre
beslutninger. Som et resultat av de tre digitaliseringseffektene kan beslutningstakere i
nettselskaper bevege seg i retning fra “administrative man” og mot den ideelle
beslutningstakeren “economic man”.