dc.description.abstract | Formålet med denne utredningen er å studere hvilken effekt Corporate Social Responsibility
(CSR) har på ansatte. Utredningen undersøker i hvilken grad forsikringsselskapet Tryg sine
eksterne CSR-aktiviteter har en effekt på den horisontale (OCB-I) og den vertikale (OCB-O)
dimensjonen av Organizational Citizenship Behavior (OCB). I tillegg undersøkes relasjonen
mellom Tryg sine CSR-aktiviteter og ansattes vurdering av henholdsvis CSR-SR
(Symbolsk/Reell), Organizational Identification (OI), arbeidsglede, lojalitet og selskapets
omdømme.
I den første teoridelen blir OCB-I forklart som atferd rettet mot, og som umiddelbart gagner,
spesifikke individer i organisasjonen, der altruisme er en fasett for måling av begrepet. Et
diktatorspill ble benyttet for måling av altruisme mellom kollegaer. Videre blir OCB-O forklart
som atferd rettet direkte mot, og som er fordelaktig for, organisasjonen som helhet.
Frivillighetsvalget måler antall minutter en ansatt frivillig, ulønnet og ut over kontraktsfestet
arbeidstid, velger å benytte på en spørreundersøkelse som har til hensikt å bedre lønnsomheten
i selskapet Tryg. Følgende argumenteres det i utredningen for at frivillighetsvalget kan benyttes
som et mål på OCB-O og diktatorspillet som et mål på OCB-I.
Labratoriumseksperiment ble gjennomført på 64 ansatte i Tryg, hvor deltakerne ble randomisert
i en kontroll- og en behandlingsgruppe. Eksperimentet bestod av tre øvelser, et diktatorspill, et
frivillighetsvalg og en spørreundersøkelse. Før hver øvelse ble samtlige deltakere primet med
et bilde eller en tekst. Behandlingsgruppen ble primet med Tryg sine CSR-aktiviteter, mens
kontrollgruppen fikk CSR- og Tryg-nøytrale primes.
Hovedhypotesene i denne utredningen er at Tryg sine CSR-aktiviteter har en positiv effekt på
de to dimensjoner av OCB, henholdsvis OCB-I og OCB-O. Ved bruk av regresjonsanalyse blir
det funnet at behandlingen med CSR-aktivitetene har en ulik effekt på OCB-I og OCB-O hos
de ansatte. Hovedfunnene er at CSR-aktivitetene har en signifikant positiv effekt på OCB-I hos
de ansatte i Tryg, og at CSR-aktivitetene har en signifikant positiv effekt på OCB-O hos de
kvinnelige ansatte. Funnene gir implikasjoner for forståelse av effekten CSR har på OCB. | nb_NO |