Det norske forbrukslånmarkedet: Empiriske analyser av forbrukslånkundenes finansielle soliditet og drivere for veksten i forbrukslånmarkedet
Abstract
Forbrukslånmarkedet har tiltrukket seg mye oppmerksomhet fra både media og
myndighetene de senere årene. Oppmerksomheten skyldes særlig den eventyrlige veksten
som observeres i markedet. En rekke aktuelle tiltak tyder på at myndighetene har manglende
kontroll over dagens utvikling. Blant dem er særlig Barne- og likestillingsdepartementets
forslag til innføring av gjeldsregisterloven fremtredende. Videre kan de høye rentene på
forbrukslån medføre svært negative konsekvenser for dem med høy gjeldsbelastning. På
tross av forholdene nevnt over, er det gjort få studier av det norske forbrukslånsmarkedet.
Dette gjør at vi finner det meget interessant å studere dette markedet nærmere.
Hovedformålet med utredningen er å identifisere hvor finansielt solide kundene i
forbrukslånmarkedet er, samt identifisere hva som har vært de viktigste driverne for veksten
i forbrukslån de siste 15 årene. For å besvare problemstillingen vedrørende kundenes
soliditet har vi blant annet gjennomført to ulike stresstester på kundedata fra en bank som
utsteder forbrukslån. For å besvare den andre problemstillingen har vi studert betydningen av
makroøkonomiske, markedsspesifikke og andre drivere på mengde utestående forbrukslån.
I analysen av lånekundene finner vi at flesteparten av kundene er finansielt solide, og vil tåle
en marginal renteøkning. Gitt våre forutsetninger vil imidlertid ni prosent av lånekundene
ikke kunne betjene renter, avdrag og faste kostnader ved dagens betingelser. Vi finner også
at de færreste har mulighet til å håndtere disse kostnadene dersom de mister jobben.
I analysen av makroøkonomiske og markedsspesifikke drivere for veksten i markedet finner
vi at BNP i størst grad kunne forklare mengde utestående forbrukslån de siste 15 årene. Blant
de øvrige variablene var det arbeidsledighet som samvarierer mest med
forbrukslånmarkedet. Avslutningsvis drøfter vi andre drivere for veksten av forbrukslån. Vi
finner at billig tilgang på kapital, mer effektiv markedsføring og økt tilgjengelighet har vært
de viktigste driverne for veksten i markedet.