• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internett-distribusjon i den norske tv-bransjen : en studie av strømmetjenester i det norske markedet

Årvoll, Sjur; Aase, Ivar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (4.474Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432544
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Tema for denne utredningen er hvordan overgangen fra tradisjonell tv-distribusjon til internettdistribusjon

av innhold kan påvirke lønnsomheten i den norske tv-bransjen. Vi har sett hvordan

strømmetjenester muliggjør at kanalene kan tilby et tv-produkt som ville vært umulig ved

tradisjonell tv-distribusjon.

Ved gjennomføring av dybdeintervjuer med syv aktører i den norske tv-bransjen har vi studert

hvilke utfordringer og muligheter de forskjellige aktørene står overfor. Med utgangspunkt i teori

om markedssegmentering, tosidige markeder og Porters verdikjede har vi sett hvordan våre funn

resonnerer med eksisterende teori, og hvilke implikasjoner dette kan ha for aktørenes

lønnsomhet.

Våre funn viser at anvendelse av brukerdata er et viktig fremtidig verktøy for aktørenes

strømmetjenester. Både for å differensiere seg fra sine konkurrenter, for å tilby tv-seerne en

bedre brukeropplevelse, og for å øke reklameverdien for annonsørene. Nye teknologiske

løsninger for segmentering av kundegrupper har gitt tv-aktørene mulighet til å levere tv-innhold

tilpasset seerne, og mulighet til å selge reklame som er mer treffsikker og målrettet – noe vi viser

kan være gunstig for både seerne og annonsørene. Vi viser også analytisk hvordan internettdistribusjon

kan bidra til å øke lønnsomheten til tv-aktørene, sammenlignet med tradisjonell tvdistribusjon.

Denne analysen bidrar også til å forklare hvorfor vi i dagens marked ser få

reklamefinansierte strømmetjenester, men våre funn indikerer også at dette kan endre seg i årene

fremover. Internett-distribusjon og endringer i etterspørselen etter tv-innhold har også medført

økt konkurranse fra internasjonale aktører og stadig høyere rettighetspriser for innhold. Dette ser

vi vil medføre økte kostnader for tv-aktørene, og gjennom verdikjedeanalyse av TV 2 finner vi

implikasjoner av dette som også vil gjelde de øvrige aktørene i tv-bransjen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit