Internett-distribusjon i den norske tv-bransjen : en studie av strømmetjenester i det norske markedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432544Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Tema for denne utredningen er hvordan overgangen fra tradisjonell tv-distribusjon til internettdistribusjon
av innhold kan påvirke lønnsomheten i den norske tv-bransjen. Vi har sett hvordan
strømmetjenester muliggjør at kanalene kan tilby et tv-produkt som ville vært umulig ved
tradisjonell tv-distribusjon.
Ved gjennomføring av dybdeintervjuer med syv aktører i den norske tv-bransjen har vi studert
hvilke utfordringer og muligheter de forskjellige aktørene står overfor. Med utgangspunkt i teori
om markedssegmentering, tosidige markeder og Porters verdikjede har vi sett hvordan våre funn
resonnerer med eksisterende teori, og hvilke implikasjoner dette kan ha for aktørenes
lønnsomhet.
Våre funn viser at anvendelse av brukerdata er et viktig fremtidig verktøy for aktørenes
strømmetjenester. Både for å differensiere seg fra sine konkurrenter, for å tilby tv-seerne en
bedre brukeropplevelse, og for å øke reklameverdien for annonsørene. Nye teknologiske
løsninger for segmentering av kundegrupper har gitt tv-aktørene mulighet til å levere tv-innhold
tilpasset seerne, og mulighet til å selge reklame som er mer treffsikker og målrettet – noe vi viser
kan være gunstig for både seerne og annonsørene. Vi viser også analytisk hvordan internettdistribusjon
kan bidra til å øke lønnsomheten til tv-aktørene, sammenlignet med tradisjonell tvdistribusjon.
Denne analysen bidrar også til å forklare hvorfor vi i dagens marked ser få
reklamefinansierte strømmetjenester, men våre funn indikerer også at dette kan endre seg i årene
fremover. Internett-distribusjon og endringer i etterspørselen etter tv-innhold har også medført
økt konkurranse fra internasjonale aktører og stadig høyere rettighetspriser for innhold. Dette ser
vi vil medføre økte kostnader for tv-aktørene, og gjennom verdikjedeanalyse av TV 2 finner vi
implikasjoner av dette som også vil gjelde de øvrige aktørene i tv-bransjen.