Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve, Malin
dc.contributor.authorLundberg, Linn Sælen
dc.contributor.authorNerhagen, Christine Ønvik
dc.date.accessioned2017-03-03T08:32:59Z
dc.date.available2017-03-03T08:32:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432844
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke den innelåsende effekten av bonusprogrammer i norsk luftfart. Gjennom bonusprogrammene får flyselskapene segmentert markedet, noe som gjør at de kan kapre store markedsandeler og opptre som en slags monopolist innenfor sitt segment. SAS og Norwegian har i dag sikret seg henholdsvis 47 % og 36 % av det totale markedet innenlands. Bonusprogram kan også være til etableringshindring for nye potensielle aktører. Både Konkurransetilsynet og eksperter har uttalt sin bekymring for hvordan bonusprogram påvirker priskonkurransen. Vi belyser temaet ved å gjennomføre en empirisk analyse. Dette gjør vi gjennom å se på hvor mye ekstra en reisende er villig til å betale for en flybillett med flyselskapet hvor personen har bonusprogram, fremfor å reise med en konkurrent. For å danne grunnlaget for en slik analyse gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant reisende fra Bergen Lufthavn Flesland, der de ble spurt om akkurat dette. Gjennom intervallregresjon kunne vi definere kritisk betalingsgrense og studere hvordan den varierer med hvilket bonusprogram som brukes mest, og andre faktorer. Våre resultater viser at bonusprogram har en innelåsende virkning. I tillegg ser vi at Eurobonus-medlemmer er mer innelåst enn medlemmer av Norwegian Reward, samt at betalingsvilligheten øker med høyere nivå i Eurobonus. Det er også en forskjell mellom hvilke fordeler medlemmene av de to programmene verdsetter mest. Eurobonus-medlemmer verdsetter businessrettede fordeler, mens Norwegian Reward-medlemmer verdsetter fordeler tilknyttet poengopptjening. Analysen viser derimot ingen signifikant forskjell i betalingsvilligheten mellom en som betaler selv for billetten og en som ikke betaler selv. Noe som er overraskende da teorien tilsier at søke- og byttekostnadene er større for en som ikke betaler for reisen selv, sammenlignet med en som betaler selv. Utredningen viser at bonusprogrammer har innelåsende virkning, noe som kan skade priskonkurransen. Det kan derfor være nødvendig å vurdere hvorvidt det bør legges nye restriksjoner på opptjening av bonuspoeng.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk analysenb_NO
dc.titleBonusprogrammer i norsk luftfart : en empirisk analyse av innelåsende effektnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel