dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven er å avdekke om nudging kan være et effektivt tiltak
for å påvirke flere kvalifiserte søkere til å begynne på tilbudt lærerstudieplass. Studien er en
del av forskningsprosjektet «Små dytt for store valg». Prosjektet ble initiert av
Kunnskapsdepartementet i 2015, og er et samarbeid mellom departementet, Norges
handelshøyskole, Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning og fem norske
utdanningsinstitusjoner. Ved inngåelsen av samarbeidet opplyste departementet at 30% av
søkerne til lærerstudier velger å takke nei til mottatt tilbud om studieplass. Departementets
problematisering av en lav oppmøteprosent, målt ved betalt semesteravgift, ligger til grunn for
prosjektet.
Studien er lagt opp som et randomisert felteksperiment, hvor effekten av tre ulike typer
nudger ble testet ut og målt opp mot en kontrollgruppe. Utvalget består av 1321 individer.
Disse individene hadde rangert grunnskolelærerutdanningen 1.-7.-trinn eller 5.-10.trinn ved
en av fem samarbeidsinstitusjoner på førsteplass i Samordna opptak. Følgende fem offentlige
institusjoner er med i studien:
- Høyskolen i Bergen
- Universitetet i Bergen
- Universitetet i Agder
- Høyskolen i Stord/Haugesund
- Nord universitet
Resultatene av analysen viser at nudgene utformet i forskningsprosjektet ikke har økt
oppmøteprosenten. En årsak til nudgenes manglende effekt kan være at norske
utdanningsinstitusjoner allerede intervenerer i form av å sende ut adekvat informasjon om
studier og søknadsfrister. På denne måten blir de som har oppmerksomhetsskjevhet allerede
nudget. Videre skal nudger i teorien bare ha en effekt på individer som er under påvirkning av
framtredende skjevheter som leder dem til å ta irrasjonelle valg. Fra analysen av data innhentet
fra to spørreundersøkelser og 63 telefonintervjuer, oppfattes derimot valgprosessen til
majoriteten av søkermassen som reflektert. Søkere er i mindre grad påvirket av skjevheter, og
valget om å ikke begynne er i hovedsak et gjennomtenkt valg som samsvarer med Kahnemans
system 2. Søkernes grad av refleksjon tyder på at deres valg vanskelig kan nudges. | nb_NO |