Pay enough or don’t rate at all : en eksplorerende casestudie av prestasjonsevalueringer basert på skjønn og tvungen karakterfordeling
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke bruk av karakterer i prestasjonsevalueringer
av ansatte, hvor karakterene gis basert på skjønnsmessige vurderinger og forventes å følge en
forhåndsbestemt karakterfordeling. Det er begrenset med litteratur som tar for seg slike
prestasjonsevalueringer. Vi gjennomfører derfor en eksplorerende studie for å bidra med ny
innsikt på området. For å belyse utredningens tema har vi en kvalitativ tilnærming med 15
dybdeintervjuer i tre operatørbedrifter i oljebransjen.
Studien avdekker både muligheter og utfordringer med bruk av skjønn i karaktergivning. Et
hovedtrekk er at skjønnsmessige prestasjonsevalueringer er nødvendig for å se helheten i
ansattes prestasjoner. Om ansatte blir sett av sin leder, får tilstrekkelig med tilbakemeldinger,
samt har klagemulighet dersom de føler seg urettferdig behandlet, virker skjønnsmessige
prestasjonsevalueringer godt egnet for å vurdere ansatte med komplekse arbeidsoppgaver.
Formålet med bruk av karakterer og tvungen karakterfordeling i prestasjonsevalueringer er å
skape transparent link mellom ytelse og belønning, samt sikre likere ytelsesstandarder på
tvers av bedriften. Imidlertid innebærer tvungen karakterfordeling flere utfordringer,
avhengig av hvilken type som benyttes. Vi finner at et krav om gjennomsnittskarakter fører
til at hovedvekten av ansatte mottar samme karakter. Dette skyldes at ledere spares for tid og
ressurser, samtidig som de unngår konflikter som følge av å gi svake karakterer.
Forhåndsbestemte prosentandeler for hvor mange ansatte som kan få hver karakter, kan
resultere i karaktergivning basert på hva som passer i fordelingen, heller enn karakterer som
reflekterer ansattes faktiske prestasjoner.
Bedrifter som benytter karakterer i prestasjonsevalueringer bruker ofte disse som grunnlag
for å allokere belønninger. Tittelen i vår utredning er basert på Gneezy og Rustichini (2000)
sin anerkjente studie, ”Pay enough or don’t pay at all”. Studien viser at svake finansielle
insentiver kan svekke motivasjon og arbeidsinnsats, men at motivasjon og innsats øker når
styrken i insentivene øker. Våre funn stemmer overens med dette, men vi avdekker samtidig
at svake finansielle insentiver tilknyttet karakterene kan føre til at bedrifter mister sine
flinkeste ansatte. Vi argumenterer dermed for at bruk av tid og ressurser på karaktergivning
ikke har noen hensikt med mindre det differensieres i karakterer og ansatte belønnes deretter.
Vår konklusjon er derfor ”Pay enough or don’t rate at all”.