• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Publikasjoner fra CRIStin (NHH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Publikasjoner fra CRIStin (NHH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individuelle priser i dagligvaremarkedet

Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
Magma+1704+Foros+et+al.pdf (722.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2452694
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Articles (SAM) [118]
  • Publikasjoner fra CRIStin (NHH) [243]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2017, (4), 44-49.  
Abstract
Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor de samler inn detaljert informasjon. I januar 2017 kom Rema 1000 med sin Æ. Den kundespesifikke informasjonen som dagligvarekjedene samler inn, kan benyttes til å skreddersy så vel produkter som priser. I prinsippet gir dette muligheter for individuelle priser – perfekt prisdiskriminering. De fleste med økonomiutdannelse tenker tilbake til et introduksjonskurs i mikroøkonomi når man snakker om perfekt prisdiskriminering. Ved å sette pris lik maksimal betalingsvilje (reservasjonspris) for hvert enkelt individ, går hele det potensielle konsumentsoverskuddet til selgeren. Det som ofte blir glemt, eller kanskje ikke en gang nevnes, er at dette bygger på en kritisk forutsetning: at selgeren er monopolist. Når det er konkurranse, kan individuell prising føre til et kraftig fall i profitten siden det fører til konkurranse kunde for kunde. Det er et betimelig spørsmål om dagligvarekjedene vil ha insentiver til å benytte seg av individbasert prising når det kan slå så negativt ut på bunnlinjen. Svaret er ja – det vil kunne oppstå en fangens dilemma-situasjon som gjør at kjedene fristes til å benytte individbasert prising selv om de taper på det.
Publisher
Fagbokforlaget
Journal
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
Copyright
©Fagbokforlaget

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit