Digital kompetanseutvikling : en analyse av to tiltak i NRK
Abstract
Mediebransjen er preget av høy endringstakt og stor usikkerhet. Digitalisering, endrede
medievaner, flermedialitet og multiskilling karakteriserer omstillingen medieorganisasjonene
står overfor. Formålet med denne studien er å avdekke hvordan en stor aktør i mediebransjen
arbeider for å utvikle digital kompetanse som følge av omstillingen. Vi studerer kjennetegn ved
utviklingstiltak og bakgrunnen for disse. I tillegg utforsker vi hvilke faktorer som kan fremme
læring i disse tiltakene. Tidligere forskning på medieorganisasjoner har vist at blant annet
ressurspool, fellesfunksjoner og matrisestruktur har vært måter å håndtere utfordringer på.
Kompetanseutvikling som fagområde er tidligere sjelden forsket på i sammenheng med
mediebransjen, og oppgaven kan dermed bidra med ny forskning på området.
For å få dybdeforståelse for studiens tema har vi gjennomført en kvalitativ enkel integrert
casestudie av Norsk rikskringkasting (NRK), herunder et tiltak i hver av avdelingene Super og
Underholdning. Det empiriske grunnlaget er basert på 13 dybdeintervjuer med ledere og
medarbeidere på ulike nivåer. Utvalget har gitt oss god forståelse for og innsikt i hvordan NRK
har tilpasset seg omstillingen i mediebransjen, bakgrunnen for utviklingstiltakene, samt hvilke
faktorer som fremmer læring i tiltakene.
I studien avdekkes det hvordan NRK har tilpasset seg til endringer i bransjen i form av to ulike
tilnærminger for digital kompetanseutvikling. I Super er Class of ‘17 et tiltak der åtte deltakere
etter tre og en halv måned skal være nøkkelmedarbeidere, mens Mobilredaksjonen i
Underholdning er en nyopprettet fagbasert enhet bestående av tre medarbeidere og tidvis
hospitanter. Et kompetansegap mellom ønsket og faktisk digital kompetanse ligger til grunn for
tiltakene. Studien avdekker videre hvilke faktorer som fremmer læring i tiltakene. Vi finner at
de fem faktorene som fremmer læring er medarbeideransvar, tillit, motivasjon til å dele
kunnskap, infrastruktur som tilrettelegger for kunnskapsdeling og tiltak for avlæring. I tillegg
avdekker vi at mål med endringer må kommuniseres tydelig, og at endringene må være reelle
forbedringer, samt gjerne inkludere tidlig gevinst. Studien bidrar både til læring og digital
kompetanseutvikling som fagfelt, og til mediebransjen.