dc.contributor.author | Gjesdal, Anje Müller | |
dc.contributor.author | Skalle, Camilla Erichsen | |
dc.contributor.author | Eide, Liv | |
dc.date.accessioned | 2017-09-01T12:02:48Z | |
dc.date.available | 2017-09-01T12:02:48Z | |
dc.date.created | 2017-04-07T13:53:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2452789 | |
dc.description.abstract | Artikkelen tar opp fremmedspråkenes formidling av interkulturell kompetanse, og hvordan denne er knyttet til skolens samlede danningsprosjekt. Artikkel-forfatterne diskuterer hvordan migrantnarrativer kan brukes som inngangs-portal til utviklingen av interkulturell kompetanse, og hvordan disse narrativ-ene, gjennom å presentere det pedagogen Gerhard Neuner kaller universelle sosiokulturelle erfaringer, er egnet som materiale for perspektivforflytning og evnen til å se “den andre”, som er sentrale begrep innenfor det interkulturelle undervisningsparadigmet. Tidligere forskning har vist at fremmedspråkenes læremidler i begrenset grad benytter seg av det potensialet som ligger i arbeidet med interkulturell kompetanse knyttet til språkområdene. Artikkelforfatterne har derfor foretatt analyser av læreverktekster i fransk, spansk og italiensk, valgt ut på grunnlag av forståelsen av migrantnarrativer som særlig egnet for å jobbe med denne typen kompetanse. De undersøkte tekstene representerer ulike sider ved migrant¬narrativer (estetisk, kulturelt og historisk), men krever en grad av kontekstuali¬sering for å kunne fungere som døråpnere for interkulturell kompetanse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.relation.uri | https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/3915 | |
dc.subject | intercultural competence | nb_NO |
dc.subject | universal sociocultural experiences | nb_NO |
dc.subject | foreign language teaching | nb_NO |
dc.subject | migrant narratives | nb_NO |
dc.title | Migrantnarrativer som interkulturell døråpner? En pilotanalyse av læreverktekster i fransk, italiensk og spansk | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.source.volume | 11 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1464410 | |
cristin.unitcode | 191,50,0,0 | |
cristin.unitname | Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |