• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utviklingen av markedsstrukturen i den norske dagligvarebransjen: forklart ved hjelp av eksisterende teori

Torvaldsen, Jone Bø; Bjørkevik, Jørgen Hatling
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.849Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2453131
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne utredningen ser vi på sammenhengen mellom teori og empiri når det gjelder

utviklingen i den norske dagligvarebransjen. Vi tar for oss teori for sentrale forhold ved

markedsstrukturen, og forsøker å forklare utviklingen i lys av denne.

For 40-50 år siden var det de store leverandørene som hadde makt over de mange og små

kjøpmennene rundt om i landet. Ved en grundig gjennomgang av utviklingen i

markedsstrukturen gjennom de siste tiår har vi sett at detaljistene i dagligvarebransjen har

slått seg sammen til store og dominerende paraplykjeder ved hjelp av horisontal integrasjon.

Samtidig har det blitt større mangfold og utvalg blant leverandørene. I tillegg til at

detaljistene har slått seg sammen til paraplykjeder, har de også tatt kontroll over større deler

av verdikjeden ved hjelp av vertikal integrasjon. Dette har de gjort ved å kjøpe opp

produsenter og integrere grossistene i egen virksomhet. Denne integrasjonen har ført til en

vesentlig forsterket maktposisjon overfor leverandørene. Leverandørene føler seg maktesløse

i forhandlingene med detaljistene, som på sin side kan true med å stenge leverandørene ute

fra butikkhyllene deres. Vi har også sett på ulike alternativer til å bli kvitt dobbel

marginalisering i verdikjeden, utover vertikal integrasjon. Detaljistenes integrasjon har også

ført til stadig høyere inngangsbarrierer, i form av at detaljistene utnytter stordriftsfordeler, tar

kontroll over distribusjonskanaler og har opparbeidet seg andre absolutte kostnadsfordeler.

Dette har gjort det lite attraktivt for nye aktører å etablere seg i markedet, og vanskelig for

andre å overleve. To eksempler på sistnevnte så vi da Lidl mislyktes med å etablere seg i det

norske markedet mellom 2004 og 2008, og ICA som i 2015 valgte å selge seg ut av det

norske markedet. Regjeringen har et sterkt ønske om at nye aktører skal kunne etablere seg i

markedet, slik at konkurransen på detaljistleddet intensiveres. Vi antar at sjansene er størst

for å lykkes dersom den nye aktøren er en stor utenlandsk butikkjede som er i stand til å

utnytte stordriftsfordelene, og samtidig satser på norske merkevarer og effektiv vertikal

kontroll.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit