Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelgesen, Øyvind
dc.contributor.authorBergem, Ola
dc.contributor.authorSørlie, Even Schiøll
dc.date.accessioned2017-09-05T11:11:54Z
dc.date.available2017-09-05T11:11:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453189
dc.description.abstractDagligvarehandelen i Norge har et økende fokus på langsiktige kunderelasjoner gjennom lojalitetsprogram. I denne studien blir kundetilfredshet og kjede-image behandlet som medierende variabler for pris, lokasjon, servicekvalitet og varesortiment til kundelojalitet. Det antas også at kundelojalitetsprogram har både en direkte effekt på kundelojalitet, samt en modererende effekt på “tilfredshet-lojalitetslinken”. I tillegg er vane og kjønn inkludert som kontrollvariabler. Konteksten er lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Coop Extra. Datagrunnlaget er en spørreundersøkelse blant kundene til hver kjede, og dette analyseres gjennom partial least square (PLS) strukturell modellering. Funnene antyder at pris, servicekvalitet og varesortiment har en signifikant positiv effekt på kundelojalitet gjennom kundetilfredshet og kjede-image. Både tilfredshet og image hadde signifikante effekter på lojalitet, men økning av tilfredshet virker til å være viktigere enn imagebygging hos alle tre kjedene. I tillegg hadde kundelojalitetsprogram en signifikant direkte effekt på kundelojalitet, og modererer “tilfredshet-lojalitetslinken” hos både Rema 1000 og Coop Extra. Varesortiment hadde den største totale effekten på kundelojalitet hos alle kjedene, mens lojalitetsprogrammet til Rema og pris hos Kiwi også ga sterk effekt på lojalitet. Utredningen diskuterer de ledelsesmessige implikasjonene av disse funnene. Ved å allokere ressurser til justerbare drivere av pris, servicekvalitet, varesortiment, kundelojalitetsprogram kan ledere bidra til å øke kundelojalitet og dermed oppnå høyere kundelønnsomhet. Videre forskning på kundelojalitet bør utvides ved å inkludere tillit til kjede, byttekostnader og justerbare drivere av lojalitetsprogram.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleEffekten av lojalitetsdrivere når alle lavpriskjedene har kundelojalitetsprogram : en studie av lavpriskjedene i det norske dagligvaremarkedetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel