Effekt av klientforholdslengde og profesjonell skepsis på revisjonskvalitet : en eksperimentell studie
Abstract
Debatten om hvordan klientforholdslengde påvirker revisjonskvalitet har fått stor
oppmerksomhet blant forskere (Cameran, Negri, & Pettinicchio, 2015). For å begrense
overdrevent lange klientforhold har det av flere regulatorer blitt innført obligatorisk revisorrotasjon
med mål om å øke revisors uavhengighet og dermed revisjonskvalitet. Tidligere
forskning på klientforholdslengdens effekt på revisjonskvalitet har imidlertid gitt blandede
resultater.
Med psykologisk teori som grunnlag, utførte vi et eksperiment der vi testet om revisjonskvalitet
blir påvirket av klientforholdslengde og om skeptisk holdning (hva vi definerer som
skeptisisme) er en moderator i den relasjonen. Vi ønsket med dette å kunne si noe om hvorvidt
en reduksjon av klientforholdslengden kan være negativt for revisjonskvaliteten, dersom det
kombineres med at revisor inntatt en skeptisk holdning til ledelsens påstander.
Vi fant en signifikant hovedeffekt av klientforholdslengde på en av våre fem målevariabler for
revisjonskvalitet. Dette funnet tilsier isolert sett at lengre klientforhold medfører en høyere
revisjonskvalitet. De øvrige målevariablene for revisjonskvalitet støttet imidlertid ikke denne
konklusjonen, noe som indikerer at det ikke eksisterer noen hovedeffekt. Ingen målevariabler
viste resultat som tilsier at det eksisterer en interaksjonseffekt mellom klientforholdslengde og
skeptisk holdning på revisjonskvalitet.
Etter å gjennomført analyser uten å finne noen interaksjonseffekt gjennomførte vi en utvidet
analyse der vi skapte en indeks som reduserte datamengden og som gjorde måling av begrepet
revisjonskvalitet mer robust. Indeksen var basert på tre av våre fem opprinnelige målevariabler
for revisjonskvalitet. Vi observerte imidlertid ikke heller med bruk av indeks noen
interaksjonseffekt slik vår hypotese antok.