«Start smart» : en eksperimentell longitudinell studie av oppstartsaktiviteter i team
Abstract
Det er i forskningen stor enighet om at teamets oppstartsfase har konsekvenser for hvordan
teamet vil fungere. Det er imidlertid lite kunnskap om hvordan ulike oppstartsaktiviteter
påvirker teamets prosess og prestasjon. Bruken av team blir stadig mer utbredt, og forskning
som undersøker effekten av oppstartsaktiviteter er derfor relevant. Denne masterutredningen
utforsker først direkte effekter mellom oppstartsaktiviteter og prosess over tid. Deretter
undersøkes indirekte effekter mellom oppstartsaktivitet og prestasjon gjennom prosessen.
Sammenhengene ble testet i et eksperimentelt longitudinelt design over 14 uker på 113
studentbaserte team ved Norges Handelshøyskole. Teamene ble delt inn i fire
manipulasjonsgrupper, som hver gjennomførte én av fire oppstartsaktiviteter á 1 time: tidligere
erfaring, teamkontrakt, oppgavespørsmål og relasjonsspørsmål. Tidligere erfaring lar teamet
diskutere tidligere erfaringer med teamarbeid, og komme med egne forslag til hvordan det
aktuelle teamet skal fungere best mulig. Teamkontrakt lar teamet utarbeide en standardplan for
hvordan teamarbeidet skal struktureres. Oppgavespørsmål lar teamet besvare spørsmål om
hvordan de ønsker å fokusere på bidrag, effektivitet, mål, koordinering og motivasjon.
Relasjonsspørsmål lar teamet besvare spørsmål om vennskap, samvittighet, oppvekst og
stolthet.
Ved bruk av spørreskjema målte vi teamene på tre ulike kategorier prosessvariabler over tid:
(i) oppgavevariabler bestående av innsats, koordinering og oppgavefokus og (ii)
relasjonsvariabler bestående av samhold, tilknytning og støtte. I tillegg målte vi en type
variabler som inneholder en kombinasjon av både oppgave- og relasjonsrelaterte aspekter. Vi
har valgt å kalle denne kategorien for (iii) oppgave-/relasjonsvariabler bestående av
samarbeidsklima, gruppens tro på seg selv og psykologisk kontrakt. Disse variablene er i
teamforskningen vist å være viktige for teamprosess og -prestasjon. Avslutningsvis målte vi
teamenes subjektive og objektive prestasjon på et casearbeid.
Vi finner at team som diskuterte tidligere erfaringer med teamarbeid og team som utarbeidet
teamkontrakt, har signifikant bedre vurdering av arbeidsprosessen. Effekten forsterkes over tid.
Det finnes også indirekte effekter av oppstartsaktivitetenes påvirkning på prestasjonsmålene.
Vi konkluderer med at oppstartsaktiviteter på én time i oppstartsfasen, har implikasjoner for
hvordan teamet samarbeider over 14 påfølgende uker. Både tidligere erfaring og teamkontrakt
legger til rette for gode prosesser og prestasjoner, og fordelene blir spesielt synlige over tid.