Konkurranse og strategiske etableringshindringer i det norske apotekmarkedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454021Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Vi studerer effekten av etablering og konkurranse i det norske apotekmarkedet i tidsperioden
2004 til 2011. I vår empiriske analyse benyttes multippel regresjon med faste effekter for å
se på reduksjon i salgsvolum ved inntreden av apotek av henholdsvis samme og
rivaliserende kjeder i et lokalt monopolmarked. Videre benyttes en ikke-lineær
sannsynlighetsmodell for binære avhengige variabler for å studere om det finnes antydninger
til at etablerte aktører bruker en etableringshindringsstrategi for å utestenge potensielle
konkurrenter.
Resultatene fra vårt analysearbeid viser at inntreden av samme og rivaliserende kjeder
reduserer salgsvolumet til etablert markedsaktør med henholdsvis 20,1% og 25,9%, som
imidlertid ikke er statistisk signifikant forskjellig fra hverandre. Denne reduksjonen i
salgsvolum vil avta med avstand, og rasjonelt sett bør derfor apotek av samme
kjedetilhørighet etablere seg lengre unna for å ta hensyn til kannibaliseringseffekten som
oppstår ved inntreden i markedet. Våre resultater viser imidlertid ingen tydelige bevis for at
dette gjøres i betydelig grad. Videre viser analysen at apotek av samme kjedetilhørighet er
mest sensitiv til en økning i befolkningstettheten. Dette tyder på at de etablerer seg på et
tidligere tidspunkt enn hva som er optimalt, noe som kan være en indikasjon på at
apotekkjedene benytter en etableringshindringsstrategi for å utestenge potensielle
konkurrenter.