• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bonusprogrammene i det norske dagligvaremarkedet : hvordan kan lanseringen av Æ påvirke konkurransen og konsumentvelferden?

Narvestad, Sindre; Skogstrøm, Filip
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (7.325Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2454024
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne utredningen har som formål å kartlegge mulige virkninger på konkurranse- og

konsumentvelferd i det norske dagligvaremarkedet, som følge av lanseringen av Remas

bonusprogram Æ. Her fokuserer vi på virkninger som skapes av bonusprogrammenes

utforming, samt overordnede virkninger som resultat av at de tre dominerende

dagligvareaktørene nå har et eget bonusprogram.

Utredningen baserer seg på økonomisk teori, samt relevant empiri om bonusprogrammer.

Formålet med utredningen er dermed ikke å komme med entydige konklusjoner, men å kunne

gi en indikasjon på hva slags implikasjoner lanseringen av Æ kan ha på konkurransen og

konsumentvelferden i det norske dagligvaremarkedet.

Med utgangspunkt i analysen, finner vi at lanseringen av Æ isolert sett gir Remas kunder økt

nytte relativt til konkurrentenes kunder, samt lavere matvarepriser gjennom bonus. Dette har

potensial til å tilspisse konkurransen mellom aktørene, og dermed øke konsumentvelferden.

Samtidig ser de norske bonusprogrammene ut til å være utformet med ønske om å skaffe

individspesifikk kundedata, og ikke først og fremst for å skape kundelojalitet. Her har vi vist

til at kundedataene fra bonusprogrammene kan representere et viktig verktøy i utvikling av

kjedenes egne merkevarer. Forbrukerne kan i denne sammenhengen oppleve forbedrede

produkter og økt vareutvalg, samtidig som det kan ha en konkurransedempende effekt på

lengre sikt gjennom økt kjededifferensiering. Bonusprogrammenes ulike belønningsstruktur

gjør det i tillegg vanskeligere å være en informert forbruker, noe som kan tilsløre prisen i

dagligvaremarkedet, og dermed gjøre det lettere for dagligvarekjedene å heve prisnivået.

Disse konkurransedempende effektene kan forsterkes ytterligere, ved at bonusprogrammene

kan gjøre det lettere for dagligvarekjedene å koordinere høyere priser. Samtidig gjør

datainnsamlingen fra bonusprogrammene det mulig for dagligvareaktørene å gå fra uniforme

til individuelle priser, noe vi argumenterer for at kan føre til økt konkurranse og

konsumentvelferd. Etter å ha veid de ulike effektene opp mot hverandre, konkluderer vi

samlet sett med at lanseringen av Æ kan medføre redusert konkurranse og konsumentvelferd.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit