Bonusprogrammene i det norske dagligvaremarkedet : hvordan kan lanseringen av Æ påvirke konkurransen og konsumentvelferden?
Abstract
Denne utredningen har som formål å kartlegge mulige virkninger på konkurranse- og
konsumentvelferd i det norske dagligvaremarkedet, som følge av lanseringen av Remas
bonusprogram Æ. Her fokuserer vi på virkninger som skapes av bonusprogrammenes
utforming, samt overordnede virkninger som resultat av at de tre dominerende
dagligvareaktørene nå har et eget bonusprogram.
Utredningen baserer seg på økonomisk teori, samt relevant empiri om bonusprogrammer.
Formålet med utredningen er dermed ikke å komme med entydige konklusjoner, men å kunne
gi en indikasjon på hva slags implikasjoner lanseringen av Æ kan ha på konkurransen og
konsumentvelferden i det norske dagligvaremarkedet.
Med utgangspunkt i analysen, finner vi at lanseringen av Æ isolert sett gir Remas kunder økt
nytte relativt til konkurrentenes kunder, samt lavere matvarepriser gjennom bonus. Dette har
potensial til å tilspisse konkurransen mellom aktørene, og dermed øke konsumentvelferden.
Samtidig ser de norske bonusprogrammene ut til å være utformet med ønske om å skaffe
individspesifikk kundedata, og ikke først og fremst for å skape kundelojalitet. Her har vi vist
til at kundedataene fra bonusprogrammene kan representere et viktig verktøy i utvikling av
kjedenes egne merkevarer. Forbrukerne kan i denne sammenhengen oppleve forbedrede
produkter og økt vareutvalg, samtidig som det kan ha en konkurransedempende effekt på
lengre sikt gjennom økt kjededifferensiering. Bonusprogrammenes ulike belønningsstruktur
gjør det i tillegg vanskeligere å være en informert forbruker, noe som kan tilsløre prisen i
dagligvaremarkedet, og dermed gjøre det lettere for dagligvarekjedene å heve prisnivået.
Disse konkurransedempende effektene kan forsterkes ytterligere, ved at bonusprogrammene
kan gjøre det lettere for dagligvarekjedene å koordinere høyere priser. Samtidig gjør
datainnsamlingen fra bonusprogrammene det mulig for dagligvareaktørene å gå fra uniforme
til individuelle priser, noe vi argumenterer for at kan føre til økt konkurranse og
konsumentvelferd. Etter å ha veid de ulike effektene opp mot hverandre, konkluderer vi
samlet sett med at lanseringen av Æ kan medføre redusert konkurranse og konsumentvelferd.