• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydningen av rekkeviddeangst på elbilsalget : Norge 2010-2016

Kalsaas, Eirik Berge; Døskeland, Erlend Nævdal
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.380Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454809
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3749]
Sammendrag
Vi undersøker hvor viktig reduksjon av rekkeviddeangst har vært for salget av elbiler i de fire

mest folkerike kommunene i Norge i perioden 2010-2016. Dette gjør vi ved å studere hvilken

effekt bedre ladeinfrastruktur og teknologisk utvikling, i form av økt rekkeviddekapasitet på

tilbudte elbilmodeller, har hatt på salget. Vi finner at redusert rekkeviddeangst har hatt

vesentlig positiv, men avtakende, effekt på elbilsalget. Grunnet den avtakende effekten

estimeres salget til å være på sitt høyeste nivå ved 217 km rekkeviddekapasisitet og 27

ladestasjoner per 100 000 innbyggere. Vi predikerer at utbedringen av ladeinfrastrukturen i

Bergen fra starten av 2011 til starten av 2016 har resultert i 9,76% høyere salg av elbiler i

kommunen. Tilsvarende har teknologisk utvikling ført til 203% høyere salg i løpet av samme

periode. Vi finner også at effekten av forbedret ladeinfrastruktur og teknologisk utvikling

avtar i hverandre, og at de dermed har fungert som substitutter. Vi bruker paneldataestimatoren

fixed effects for å ta hensyn til faste effekter innad i kommunene. Studien bidrar

til eksisterende litteratur ved å studere betydningen av teknologisk utvikling, da dette så vidt

vi vet foreløpig bare er studert gjennom spørreundersøkelser om betalingsvillighet for ekstra

rekkeviddekapasitet. Vår studie supplerer denne forskningen ved å studere hvordan

teknologisk utvikling reflekteres i det samlede salget. Resultatene gir samtidig en indikasjon

på salgseffekten av flere ladestasjoner per innbygger, og reiser således spørsmål om i hvilken

grad det offentlige skal finansiere utbygging av bedre ladeinfrastruktur i tiden fremover

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit