Betydningen av rekkeviddeangst på elbilsalget : Norge 2010-2016
Abstract
Vi undersøker hvor viktig reduksjon av rekkeviddeangst har vært for salget av elbiler i de fire
mest folkerike kommunene i Norge i perioden 2010-2016. Dette gjør vi ved å studere hvilken
effekt bedre ladeinfrastruktur og teknologisk utvikling, i form av økt rekkeviddekapasitet på
tilbudte elbilmodeller, har hatt på salget. Vi finner at redusert rekkeviddeangst har hatt
vesentlig positiv, men avtakende, effekt på elbilsalget. Grunnet den avtakende effekten
estimeres salget til å være på sitt høyeste nivå ved 217 km rekkeviddekapasisitet og 27
ladestasjoner per 100 000 innbyggere. Vi predikerer at utbedringen av ladeinfrastrukturen i
Bergen fra starten av 2011 til starten av 2016 har resultert i 9,76% høyere salg av elbiler i
kommunen. Tilsvarende har teknologisk utvikling ført til 203% høyere salg i løpet av samme
periode. Vi finner også at effekten av forbedret ladeinfrastruktur og teknologisk utvikling
avtar i hverandre, og at de dermed har fungert som substitutter. Vi bruker paneldataestimatoren
fixed effects for å ta hensyn til faste effekter innad i kommunene. Studien bidrar
til eksisterende litteratur ved å studere betydningen av teknologisk utvikling, da dette så vidt
vi vet foreløpig bare er studert gjennom spørreundersøkelser om betalingsvillighet for ekstra
rekkeviddekapasitet. Vår studie supplerer denne forskningen ved å studere hvordan
teknologisk utvikling reflekteres i det samlede salget. Resultatene gir samtidig en indikasjon
på salgseffekten av flere ladestasjoner per innbygger, og reiser således spørsmål om i hvilken
grad det offentlige skal finansiere utbygging av bedre ladeinfrastruktur i tiden fremover