Utlånspraksis for forbrukslån : en kvalitativ studie av finansinstitusjoners utlånspraksis
Abstract
I denne utredningen ser vi på finansinstitusjoners utlånspraksis for forbrukslån, og vurderer
hvordan praksisen vil bli påvirket av et gjeldsregister. Vi vurderer også hvilke endringer som
eventuelt skal til for å sikre forbrukernes interesser på en bedre måte, slik at
gjeldsproblemene knyttet til forbrukslån reduseres. Vi har gjennomført dybdeintervjuer med
totalt tolv informanter, i fem storbanker og syv forbruksbanker.
Analysen begynner med å gi en beskrivelse av bankers utlånsprosess, som inkluderer
kredittvurdering, frarådingsplikt og opplysningsplikt. Deretter ser vi på bankens
styringssystem, som gir retning for utlånspraksisen og er ment å styre de ansattes adferd.
Utredningen har avdekket at forbrukerhensynet ikke synes å være ivaretatt i tilstrekkelig
grad. Vi finner at hensikten med frarådingsplikten og opplysningsplikten, om å beskytte
forbrukeren fra uheldige låneopptak, ikke ser ut til å bli oppfylt slik praksisen er i dag. Det
observeres noe ulikheter mellom storbankene og forbruksbankene, både hva gjelder
informasjonsinnhenting og dokumentasjonskontroll i kredittvurderingen, og utøvelse av
frarådingsplikten og opplysningsplikten. Få av informantene benytter frarådingsplikten, og i
de tilfeller den benyttes blir konsekvensen ofte at risikoen ved lunet flyttes over til kunden,
ettersom svært få tar til seg en fraråding. Vi finner også at relevante opplysninger knyttet til
lånet kommuniseres via standardiserte skjemaer som kunden sliter med å forstå.
Videre finner vi at bankene er tilbakeholdne når det gjelder bruk av belønningssystemer,
men at styringssystemene i noen tilfeller kan medføre internt press og uheldige
insentiveffekter.
Våre funn viser at et gjeldsregister vil styrke forbrukervernet, hovedsakelig i form av
forbedret kredittvurdering. Det har vært reist spørsmål om et gjeldsregister vil ha noen effekt
når kredittytere ikke pliktes å gjøre oppslag. Samtlige av våre informanter er positive til
registeret og vil implementere det i sine rutiner. Funnene viser at bankene har egeninteresse
av å benytte seg av registeret. Fravær av konsultasjonsplikt ser derfor ikke ut til å ha noen
betydning for våre informanter.