Kan målsetting og feedback påvirke skipsoffiserer til å redusere drivstoffbruk? : et felteksperiment på drivstoffeffektivitet i oppdrettsbransjen
Abstract
I denne avhandlingen undersøker vi om målsetting og feedback påvirker skipsoffiserer på
brønn- og prosessbåter til å endre arbeidsinnsats for å redusere drivstofforbruk. Formålet er å
avdekke virkningsfulle metoder for å redusere drivstofforbruk for skipstrafikken i
oppdrettsnæringen, samt tydeliggjøre hvordan utvikling av insentiver på organisasjonsnivå
kan påvirke ansatte til å redusere bedriftens miljømessige fotavtrykk.
Vi benytter felteksperiment som forskningsdesign med kvantitativ datainnsamling som
metode. Gjennom fire måneder tildeler vi målsettinger og feedback til skipsoffiserer som
arbeider på båter på oppdrag for Marine Harvest Norway AS. Analysen er basert på
drivstofforbruk som skipsoffiserene rapporterer per gjennomførte aktivitet, sammenlignet
med forventet drivstofforbruk for aktiviteten. Vi beregner forventet drivstofforbruk fra en
baseline som gjenspeiler gjennomsnittlig drivstofforbruk per nautisk mil for de ulike
aktivitetene.
Resultatene viser at gruppene som mottar målsettinger og feedback i gjennomsnitt bruker
mindre drivstoff enn gruppene som ikke blir påvirket av manipulasjonen. Kontrollgruppene
har brukt 7 145,6 liter mindre enn forventet i eksperimentperioden, og følgelig redusert CO2-
utslippet med 18,9 tonn. Til sammenligning har eksperimentgruppene spart nesten tre ganger
så mye i forhold til forventning. Drivstoffreduksjonen utgjør 21 179,8 liter med en tilhørende
reduksjon i CO2-utslipp på 56 tonn. Resultatet tydeliggjør skipsoffiserenes
påvirkningsmulighet på organisasjonens miljømessige fotavtrykk og påpeker gratisgevinster
for rederier i den norske oppdrettsnæringen. Innføring av et tilsvarende styringssystem for
skipsoffiserer i andre rederier kan resultere i sparte kostnader og reduserte utslipp, en vinnvinn
situasjon for miljøet, rederier og oppdrettsselskaper.