• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan målsetting og feedback påvirke skipsoffiserer til å redusere drivstoffbruk? : et felteksperiment på drivstoffeffektivitet i oppdrettsbransjen

Rotevatn, Kristiane Oline Sperre; Bjelland, Marte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master2017.PDF (4.573Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2485841
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
I denne avhandlingen undersøker vi om målsetting og feedback påvirker skipsoffiserer på

brønn- og prosessbåter til å endre arbeidsinnsats for å redusere drivstofforbruk. Formålet er å

avdekke virkningsfulle metoder for å redusere drivstofforbruk for skipstrafikken i

oppdrettsnæringen, samt tydeliggjøre hvordan utvikling av insentiver på organisasjonsnivå

kan påvirke ansatte til å redusere bedriftens miljømessige fotavtrykk.

Vi benytter felteksperiment som forskningsdesign med kvantitativ datainnsamling som

metode. Gjennom fire måneder tildeler vi målsettinger og feedback til skipsoffiserer som

arbeider på båter på oppdrag for Marine Harvest Norway AS. Analysen er basert på

drivstofforbruk som skipsoffiserene rapporterer per gjennomførte aktivitet, sammenlignet

med forventet drivstofforbruk for aktiviteten. Vi beregner forventet drivstofforbruk fra en

baseline som gjenspeiler gjennomsnittlig drivstofforbruk per nautisk mil for de ulike

aktivitetene.

Resultatene viser at gruppene som mottar målsettinger og feedback i gjennomsnitt bruker

mindre drivstoff enn gruppene som ikke blir påvirket av manipulasjonen. Kontrollgruppene

har brukt 7 145,6 liter mindre enn forventet i eksperimentperioden, og følgelig redusert CO2-

utslippet med 18,9 tonn. Til sammenligning har eksperimentgruppene spart nesten tre ganger

så mye i forhold til forventning. Drivstoffreduksjonen utgjør 21 179,8 liter med en tilhørende

reduksjon i CO2-utslipp på 56 tonn. Resultatet tydeliggjør skipsoffiserenes

påvirkningsmulighet på organisasjonens miljømessige fotavtrykk og påpeker gratisgevinster

for rederier i den norske oppdrettsnæringen. Innføring av et tilsvarende styringssystem for

skipsoffiserer i andre rederier kan resultere i sparte kostnader og reduserte utslipp, en vinnvinn

situasjon for miljøet, rederier og oppdrettsselskaper.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit