• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital samhandling i offentlige helsetjenester : en casestudie av et pilotprosjekt vedrørende innføringen av en digital ADL-løsning ved en Kommunal Akutt Døgnenhet og bydeler i Oslo kommune

Tølløfsrud, Anne; Såstad, Eli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.899Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2486968
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
I offentlige helsetjenester har det lenge vært fokus på å spesialisere behandling internt i egen

enhet. Samtidig påpekes utfordringer knyttet til mangel på samhandling og informasjonsflyt i

pasientløpet. Det er derfor mulig at det ligger et stort potensiale for å oppnå gevinster ved å

studere samhandling på tvers av organisatoriske grenser.

Samhandlingsreformen ble innført i 2012 for å vise veien videre for norsk helsetjeneste.

Reformen formidler blant annet at kommunikasjon mellom helsepersonell bør være digital.

I tillegg ble alle kommuner i Norge pålagt å opprette egne kommunale akutte døgnenheter

(KAD) for å avlaste sykehus og legevakt. En slik enhet er grunnlag for caset i denne studien.

I Oslo ble det i 2015 satt i gang et pilotprosjekt mellom KAD-avdelingen ved Aker helsearena

og bydelene Stovner og Østensjø for å bedre den digitale samhandlingen. Med bakgrunn i

dette har vi gjennomført en kvalitativ casestudie med intervju hvor vi har undersøkt hvordan

digital samhandling kan bidra til gevinster for offentlige helsetjenester.

I modenhetsmodellen til Gottschalk og Solli-Sæther (2008) legges dimensjonene

organisatorisk og semantisk samhandling til grunn for å forklare hvordan utvikling i digital

samhandling kan føre til økt nytteverdi. De to dimensjonene kan bidra til gevinster gjennom

blant annet samkjørte og effektive arbeidsprosesser, og kunnskapsdeling mellom partene i den

digitale samhandlingen. Funnene fra caset støtter opp under denne litteraturen da vi blant annet

så at utvikling av standardisert informasjonsutveksling bidro til gevinster i form av økt kvalitet

og effektivitet i arbeidsflyten mellom partene.

Funn fra caset viser imidlertid at et fokus på de to dimensjonene gir et skjevt bilde av dagens

digitale hverdag. I litteraturen ser vi at det i tillegg til organisatorisk og semantisk samhandling

nevens en tredje dimensjon, teknisk samhandling. Denne dimensjonen får lite oppmerksomhet

sammenlignet med de to andre dimensjonene. Basert på caset ser vi at manglende fokus på

teknisk samhandling kan være en kilde til dobbeltarbeid. Dette kan dermed begrense

effektivitetsgevinster. På bakgrunn av vår forskning har vi derfor kommet med et forslag der

vi utvider modellen til Gottschalk og Solli-Sæther (2008) slik at den tekniske dimensjonen

også er representert. Ved å ha et fokus på alle de tre dimensjonene mener vi at digital

samhandlingen kan bidra til gevinster i offentlige helsetjenester.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit