• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tosidig prising i det norske flymarkedet : en analyse av implikasjoner for SAS og Norwegian ved innføring av en tosidig forretningsmodell

Låtun, Henrik; Haugstad, Karine Mogen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.223Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2487321
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Til tross for at flybransjen de siste årene har vært mer lønnsom enn noensinne, forespeiles

industrien å stå overfor store utfordringer framover; billettprisene faller, oljeprisen stiger og

den globale veksten i flytrafikken ventes å avta. For å møte disse utfordringene og skape

fremtidig topplinjevekst framhever ledere av flyselskap verden over behovet for å diversifisere

inntektsstrømmer gjennom utnyttelse av informasjonsteknologi.

Hensikten med denne utredningen er å belyse den naturlige tosidigheten i flymarkedet og

undersøke hvordan flyselskaper gjennom sine strategiske valg kan utnytte denne til å påvirke

lønnsomhet. Videre diskuteres reelle konsekvenser ved implementering av en tosidig

prismodell hos de to dominerende aktørene på det norske flymarkedet, SAS og Norwegian.

For å besvare problemstillingen har vi utledet en modell for duopolistisk konkurranse mellom

flyselskaper som er asymmetriske med hensyn til kvalitet, og som betjener to kundegrupper;

passasjerer og forretninger. Modellen er hovedsakelig basert på Armstrongs (2006) modell,

med enkelte utvidelser for å tilpasse vårt formål.

Våre funn bekrefter at platformprofitter er fallende i størrelsen på kryssgruppe-eksternaliteter.

Flyselskapene i vår modell har insentiver til å innføre en tosidig prismodell fremfor å

konkurrere utelukkende i passasjermarkedet, så lenge det eksisterer kryssgruppe-eksternaliteter

og de er tilstrekkelig lave. Som følger av relative størrelsesforhold på eksternaliteter og

prissensitiviteter mellom kundegruppene, samt den generelle utviklingen i flymarkedet, vil

flyselskapene ved optimal tilpasning subsidiere passasjersiden i form av reduserte billettpriser.

I tilfellet der begge flyselskaper har insentiver til å introdusere tosidig prismodell, konkluderer

vi med at flyselskapene vil strukturere kundeinformasjon og utvikle metoder for personlig

tilpasset markedsføring på vegne av sine samarbeidspartnere. Dette vil styrke kryssgruppeeksternalitetene,

men flyselskapene har mulighet til å motvirke de negative effektene av dette

gjennom utforming av samarbeidskontrakter med variable tariffer for å redusere konkurransen

i passasjersiden av markedet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit